PVDA roept op om wet die abortus uit het strafwetboek haalt, goed te keuren

Donderdag kan de plenaire vergadering stemmen over het wetsvoorstel dat abortus uit het strafwetboek haalt, de termijn tot 18 weken verlengt en de verplichte wachtperiode van 6 dagen afschaft. De PVDA roept alle partijen op ervoor te zorgen dat de wet niet wordt teruggestuurd naar de commissie en dat er morgen in de plenaire vergadering over wordt gestemd, in het belang van de rechten van de vrouw.

woensdag 1 juli 2020

PVDA roept op om wet die abortus uit het strafwetboek haalt, goed te keuren

Sofie Merckx, huisarts in een groepspraktijk en federale volksvertegenwoordiger van de PVDA: "Deze wetswijziging komt tegemoet aan de verwachtingen van de organisaties op het terrein die voor vrouwenrechten strijden. De verlenging van de termijn tot 18 weken zal ook helpen om tegemoet te komen aan de behoeften van de weinige vrouwen - die echter vaak dramatische situaties beleven - die de zwangerschap te laat ontdekken en thans naar het buitenland moeten reizen".

Ze vervolgt: "Dit wetsvoorstel is uitvoerig besproken in het parlement, heeft een duidelijke meerderheid gekregen in de commissie en heeft twee keer een positief advies gekregen van de Raad van State. Helaas willen sommige partijen het maandenlange blokkeringsspel voortzetten door te vermijden dat er morgen in de plenaire vergadering over wordt gestemd. Sommige partijen gebruiken het als pasmunt voor de regeringsvorming. Dit is onaanvaardbaar, vrouwenlichamen kunnen niet op deze manier worden verhandeld. Hoe kan men overwegen om aan deze chantage toe te geven en die rechten op te offeren voor een ministerpost in een hypothetische toekomstige regering?"

Om deze zoveelste blokkering te voorkomen, organiseerden organisaties van het terrein deze middag een samenkomst aan het gerechtsgebouw. De linkse partij was ook aanwezig om deze actie te steunen. "De partijen mogen niet vergeten dat het hier om vrouwenrechten gaat. Het zou een kaakslag voor alle vrouwen zijn, en we hopen dat de stemming morgen kan plaatsvinden. Daarom vragen wij alle partijen om ervoor te zorgen dat de wet niet opnieuw naar de commissie wordt gestuurd en dat er morgen in de plenaire vergadering over wordt gestemd. België zou dan over een progressieve wetgeving op dit gebied beschikken die tegemoetkomt aan de behoeften van de vrouwen", besluit Sofie Merckx.