Depenalisering abortus: PVDA wil stemming over wetsvoorstel aanstaande donderdag in plenaire vergadering

Na maandenlange maneuvers om de wet te blokkeren, werd afgelopen vrijdag het advies van de Raad van State over de amendementen uitgebracht. Zo worden de verlenging van de wachttijd voor een zwangerschapsonderbreking van 12 naar 18 weken en de verkorting van de wachttijd tot 48 uur definitief bekrachtigd.

dinsdag 23 juni 2020

De PVDA is dan ook bereid te stemmen over het wetsvoorstel dat abortus uit het strafrecht haalt en verzoekt de wet op de agenda van de plenaire vergadering van deze donderdag te plaatsen. Deze dinsdagmiddag is een overleg gepland met de andere partijen die het wetsvoorstel steunen. "De maneuvers om de goedkeuring van deze wet te vertragen hebben lang genoeg geduurd, het is nu tijd om erover te stemmen," zei Sofie Merckx, huisarts en PVDA-volksvertegenwoordiger in de Kamer.

"De gezondheidscrisis heeft de situatie van veel vrouwen nog verergerd ten gevolge van de verslechterende sociaaleconomische omstandigheden en de moeilijkere toegang tot voorbehoedsmiddelen. Zwangerschapstesten zijn tijdens de lockdown gestegen tot de top-10 van de meest verkochte consumptieproducten, naast meel en toiletpapier. We vrezen een toename van het aantal ongewenste zwangerschappen en consequenties van laattijdige behandelingen", aldus Sofie Merckx. De PVDA wil deze wet aannemen zodat geen enkele vrouw de grens nog moet oversteken teneinde een zwangerschapsonderbreking te ondergaan. De gezondheidscrisis is nog niet afgelopen en reizen zijn momenteel niet gemakkelijk.

"Deze belangrijke doorbraak voor vrouwenrechten is absoluut noodzakelijk. Teveel vrouwen wachten op deze verlenging", besluit Sofie Merckx. Vastberaden zegt ze nog dat ze bereid is alles in het werk te stellen om deze wet snel te laten stemmen, met de steun van alle feministische organisaties en verenigingen voor de verdediging van de gezondheid van vrouwen. Voor de PVDA moet deze wet dringend aangenomen worden.