Doorbreken loonplafond Proximus: PVDA eist hoorzitting

Als het van Proximus-voorzitter Stefaan De Clerck afhangt, zal de nieuwe CEO van het bedrijf nog meer verdienen dan Dominique Leroy. De Clerck laat vandaag weten dat hij een bijkomende lange termijnbonus wil invoeren. Hij wil dat principe voorleggen in het remuneratiecomité van het bedrijf én aan de politiek. De PVDA verzet zich tegen dit voorstel en eist hoorzittingen met De Clerck in het parlement.

donderdag 12 september 2019

Doorbreken loonplafond Proximus: PVDA eist hoorzitting

“De discussie over de verloning van CEO’s is brandend actueel,” zegt PVDA-fractieleider Raoul Hedebouw. “We moeten dat debat publiek voeren. Zeker in een bedrijf waar 1900 mensen aan de deur worden gezet, aanvaarden wij niet dat de top nog meer geld naar zichzelf toetrekt.”

Voor overheidsbedrijven wordt in theorie een loonplafond gehanteerd. In de feiten wordt dat al jaren doorbroken door de vele bonussen die al toegekend worden. Leroy verdiende vorig jaar als CEO van Proximus maar liefst 940.000 euro. De PVDA wijst er op dat loonsverhogingen voor gewone werknemers strikt beperkt zijn door de loonwet van 1996, terwijl er geen enkele beperking is voor CEO’s. “Die toplonen blijven jaar na jaar de hoogte inschieten,” meent Hedebouw, “terwijl de managers publiek blijven inhakken op de loonkosten. Hoe cynisch kan het nog worden?”

Dat dit voorstel midden in een grote herstructurering valt, is voor de linkse partij provocatie. "De recente uitspraken van Stefaan De Clerck (CD&V), dat het riante toploon van de huidige CEO een handicap zou zijn, is een slag in het gezicht van alle medewerkers bij Proximus", zegt Hedebouw. “Een Proximus-installateur moet vandaag 40 jaar werken om hetzelfde te verdienen als de CEO. De Clerck wil dit optrekken naar 90 jaar. Loonplafonds voor CEO's zijn duidelijk makkelijker te doorbreken dan minimumlonen.”

De overheid heeft de mogelijkheid om de loonsverhoging terug te fluiten in een aandeelhoudersvergadering. Volgens de PVDA hebben de werknemers en vakbonden van Proximus het recht om te weten welke positie de regering in lopende zaken zal aannemen. De partij wil ook het standpunt horen van de andere politiek benoemde leden van de Proximus-directie. Naast Stefaan De Clerck, die zetelt voor CD&V, gaat het om Isabelle Santens (CD&V), Karel De Gucht (Open VLD), Martine Durez (PS) en Laurent Levaux (MR).

De PVDA steunt ook voluit de acties van het Proximus-personeel.