Draaideuren bij kabinetsmedewerkers: PVDA eist doorlichting en afkoelingsperiode

*

Een onderzoek van VRT NWS toont het grote verloop tussen kabinetten en de privé. Medewerkers gaan van adviseur gezondheidszorg naar pharma.be, koepel van de geneesmiddelenindustrie. Van adjunct-kabinetchef bij Financiën naar een privéfirma voor vermogensbeheer. En zo zijn er nog tientallen voorbeelden in beide richtingen. De PVDA is niet verbaasd en eist een doorlichting en afkoelingsperiode.

Wij klagen dit fenomeen van de ‘draaideuren’ al jaren aan,” vertelt PVDA-fractievoorzitter Raoul Hedebouw. “De Belgische kabinetten zijn intiem verbonden met allerlei belangen uit de privésector. In de ene richting is er in sommige gevallen bijna sprake van detachering vanuit bepaalde bedrijven naar de kabinetten. In de andere richting zitten medewerkers soms als het ware hun toekomstige contract te onderhandelen terwijl ze de sector moeten reguleren. Het is geen vraag meer of er sprake is van belangenvermenging: dat staat vast. Er moet hier paal en perk aan gesteld worden.”

Medewerkers van de cel energie worden senior advisor bij Electrabel of bij een internationaal consultancybureau. De meest opvallende voorbeelden zijn wel die kabinetschef van toenmalig minister van Financiën Johan Van Overtveldt en die van kabinetschef Algemene zaken van Didier Reynders. De eerste gaf fiscaal advies aan privébedrijven en stond hen zelfs bij in de strijd tegen de overheid. De tweede was terwijl ze kabinetschef was ook bestuurslid van onder meer BEL20-bedrijf Ackermans en Van Haren, het moederbedrijf van baggeraar Deme, dat door haar vader geleid wordt.

De PVDA eist dat de Federale Deontologische Commissie zo snel mogelijk een volledige screening uitvoert naar het fenomeen van de draaideuren in de kabinetten. “Het onderzoek van VRT is heel nuttig, maar het geeft enkel een oplijsting van de uittredende kabinetsmedewerkers. We moeten het volledige plaatje kennen, ook van waar de kabinetsmedewerkers allemaal komen,” verklaart Hedebouw. “De deontologische commissie kan ook al concrete dossiers identificeren waarbij er een sterk vermoeden kan zijn van belangenvermenging.”

De partij diende in augustus al een wetsvoorstel in om een ‘afkoelingsperiode’ van vijf jaar in te voeren.[1] Inhoudelijke kabinetsmedewerkers zouden tijdens die periode niet aan de slag mogen gaan in sectoren waar hun werk als medewerker betrekking op had. Er worden bovendien beperkingen opgelegd in de functies die kabinetsmedewerkers tijdens hun mandaat mogen uitoefenen. “Tijdens de werkgroep ‘politieke vernieuwing’ in 2017 stonden wij behoorlijk alleen in onze eisen rond dit punt,” zegt Hedebouw. “Ik hoop dat de geesten binnen de andere partijen wat rijpen. Men verwacht van kabinetten dat ze het publiek belang dienen, niet dat van privébedrijven. Daarom zijn er waterdichte schotten nodig, in plaats van draaideuren.”

Lees ook: https://www.pvda.be/tijd_voor_grote_schoonmaak_in_de_ministeri_le_kabinetten_pvda_legt_een_wetsvoorstel_neer_tegen_belangenvermenging

[1] https://www.dekamer.be/FLWB/PDF/55/0488/55K0488001.pdf

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-11-11 19:17:11 +0100
    Het is zoals ze in de volksmond zeggen : hoe meer je hebt, hoe meer je wil. WIL er aub. eens iemand recht staan en daar paal en perk aan stellen… 10 min. in de week in het parlement zitten, dan terug naar het “bedrijf” met een chauffeur en dienstwagen op onze kosten natuurlijk en daar nog eens duizenden Euro’s per maand opstrijken. Liefst in dezelfde branche blijven. Je weet dan al bij voorbaat wat er zal bedisseld of gefoefeld worden, en je brengt zo heel kostbare informatie binnen. Moet er nog zand zijn? Neen ! Zolang er papegaaivissen zijn die dood koraal eten, en als zand uitpoepen, hebben wij GEEN zand meer nodig. Het staat nu al aan onze neusgaten. Nog 1 cm.. en we vallen allemaal dood !!
  • Bas Heijermans
    heeft gereageerd 2019-11-08 20:16:22 +0100
    Dit heet corruptie, waar Bracke Telenet bevoordeelde….en dan loog! Hij wist het niet, charme de journalist van VRT wist het niet en vergat ineens duizenden euro’s….echt?
    De oplossing is simpel, een politieker mag GEEN bijberoep hebben, nooit!
    Daarnaast mag die pas zetelen in een bestuur 5 jaar na afloop van ELKE politieke functie.
    Verder is het verboden te zetelen in elk orgaan dat maar iets te maken heeft met de functie, hoe ver het er ook weg is.
    Om dit op te lossen moet het gedaan zijn met de onschendbaarheid, politiekers moeten aan te klagen zijn als ze corrupt zijn, als ze bedrijven bevoordelen, als ze subsidies toekennen aan vriendjes!
    Elk idee van belangen-vermenging moet automatisch een gevangenisstraf opleveren! Ze krijgen een veel te hoog loon, maar WIJ moeten hen kunnen aanklagen. Gedaan met die HUFTERS!
  • Webredactie
    publiceerde deze pagina in Nieuws 2019-11-04 13:21:27 +0100

We hebben jouw steun nodig