Drie op vier sociale huurders betaalt wel degelijk méér. PVDA eist bijkomende maatregelen

De volledige cijfers die minister Matthias Diependaele bij de sociale huisvestingsmaatschappijen heeft opgevraagd, geven de PVDA gelijk. Drie op vier sociale huurders betaalt wel degelijk méér sinds 1 januari. De PVDA wil de prijsverhoging terugdraaien en eist bijkomende maatregelen.

woensdag 5 februari 2020

“Dat de prijsverhoging voor inwonende kinderen met een beperking wordt teruggedraaid is een overwinning, maar onvoldoende. Ook de energiecorrectie en de nieuwe marktwaarde zorgen voor onterechte prijsstijgingen.”

De nieuwe huurprijsberekening voor sociale woningen die sinds januari 2020 van kracht is, betekent voor maar liefst driekwart van de sociale huurders een verhoging. Dat blijkt uit cijfers die de PVDA opvroeg, en wordt nu bevestigd door de volledige cijfers van de huisvestingsmaatschappijen.

Dat minister Diependaele (N-VA) de inkomens van inwonende volwassen kinderen met een beperking niet langer wil meerekenen is een overwinning, zeggen Vlaams parlementslid Tom De Meester en fractieleider Jos D’Haese. In december noemde minister Diependale de nieuwe huurprijsberekening nog “eerlijk en correct” en het meerekenen van inkomensvervangende tegemoetkomingen “niet meer dan logisch” toen hij hierover werd geïnterpelleerd door De Meester, maar haalt nu bakzeil. “De Vlaamse regering moet plooien voor het protest in de samenleving tegen de onrechtvaardige prijsverhogingen.”

De linkse oppositiepartij eist bijkomende maatregelen. “Minister Diependaele had een ‘grondige analyse’ beloofd, maar beweert nu op basis van de eerste cijfers dat het probleem zich enkel situeert bij 3.000 gezinnen met inwonende kinderen met een beperking. Dat klopt niet”, zegt De Meester. “In werkelijkheid zijn er meer dan 15.000 gezinnen die maandelijks meer dan 100 euro extra moeten ophoesten, en nog eens bijna 20.000 gezinnen die hun huur met meer dan 50 euro zien stijgen. Dit is het topje van de ijsberg. De minister spreekt voor zijn beurt. Wij willen een grondige analyse en grondige maatregelen.” De partij eist de cijfers op bij minister Diependaele en vraagt een debat in het parlement.

De PVDA wil concreet de koppeling van de huurprijs aan de marktwaarde van een woning en de energiecorrectie herbekijken. Al die maatregelen zorgen er voor dat sociale huurders meer moeten betalen. “Het kan toch niet dat woningen die soms in slechte staat zijn en al jaren wachten op renovatie, plots een hogere marktwaarde krijgen?”, aldus Tom De Meester.

“Dit is roekeloos en ondoordacht beleid”, besluit De Meester. “We hebben de minister meermaals gewaarschuwd voor de sociale impact van de huurprijsverhoging”, zegt De Meester. “In plaats van kwetsbare sociale huurders op kosten te jagen, en de sociale huurprijzen te verhogen met 50 miljoen euro per jaar, zou de Vlaamse regering beter zorgen voor een betere structurele financiering voor de Sociale Huisvestingsmaatschappijen."