Een alternatief sociaal klimaatbeleid in vijf voorstellen

Terwijl de hele wereld onderhandelt over een klimaatakkoord, slagen de Belgische ministers er niet in om het eens te raken over de eigen doelstelling. Ondertussen leggen ze de bevolking een hele reeks verplichtingen en verboden op, blijft de subsidiekraan naar de grote vervuilers lopen en ontlopen de verschillende regeringen hun eigen verantwoordelijkheid.

woensdag 10 november 2021

Een alternatief sociaal klimaatbeleid in vijf voorstellen

Het is genoeg geweest met een beleid dat mensen zich blauw doet betalen voor groene maatregelen zonder effect. Het is tijd voor ambitieuze maatregelen om het klimaat te redden. Maar ook om een beleid te voeren dat mensen mobiliseert voor het klimaat, in plaats van ze weg te duwen met taksen en regeltjes. Alleen een sociaal rechtvaardig klimaatplan biedt een oplossing voor de leefbaarheid van de planeet.

1. Investeer in trein, tram en bus (in plaats van een elektrische wagen voor iedereen)
  2. Ondersteuning voor wie isoleert (in plaats van renovaties te verplichten)
  3. Publieke groene stroom (in plaats van een verbod op gas)
  4. Bindende normen voor grote vervuilers (in plaats van koolstoftaksen voor iedereen)
  5. Eén minister van klimaat (in plaats van vier ministers zonder resultaat)

De Vlaamse regering wil iedereen verplichten om een elektrische wagen te kopen, maar bouwt ondertussen het openbaar vervoer af. Na zware besparingen bij De Lijn wordt een op de vijf bushaltes geschrapt. Hoe kan je dan de auto laten staan?

→ Investeer in ons openbaar vervoer: meer aanbod, een betere dienstverlening en kwaliteit. Zo krijgen mensen een alternatief, in plaats van met de elektrische wagen in de file te moeten staan.

2. Ondersteuning voor wie isoleert (in plaats van renovaties te verplichten)

De mensen met de hoogste energiefactuur hebben vaak het minst de middelen om hun huis te isoleren. Toch wil de regering hen verplichten om hun huis te renoveren. Wie gaat dat betalen?

→ Wij gooien het over een andere boeg: met groepsrenovaties en een derdebetalersregeling (waarbij de overheid je isolatie voorschiet, die je later afbetaalt via je verlaagde energierekening). Zo boeken we enorme winst, voor het klimaat én je portemonnee.

3. Publieke groene stroom (in plaats van een verbod op gas)

Een verbod op verwarmen op gas, terwijl er ondertussen nieuwe gascentrales gebouwd worden? Veel gekker kan het niet worden. Zoveel schoner is verwarmen op elektriciteit trouwens niet: onze hernieuwbare energie was dit jaar al op 7 februari opgebruikt. Electrabel en co hebben er een zootje van gemaakt.

→ Laat ons zelf investeren in de stroom van de toekomst: hernieuwbaar én betaalbaar, zoals de publieke energiebedrijven in Duitsland en Denemarken het ons voordoen. Energie is een recht, geen luxe. We verlagen de btw op gas en elektriciteit van 21% naar 6%, op kosten van Electrabel.

De vijf grootste vervuilers in ons land stoten samen evenveel broeikasgassen uit als alle gezinnen samen! Toch krijgt de werkende klasse keer op keer de factuur gepresenteerd. De koolstofmarkt - echt waar, het bestaat - kost ons handenvol geld, levert multinationals miljardenwinsten op en haalt niets uit voor het klimaat.

→ Het is tijd voor bindende normen voor het grootbedrijf. Die bestaan voor alle vervuilende stoffen, waarom dan niet voor CO2, het gas dat onze toekomst op deze planeet in gevaar brengt?

5. Eén minister van klimaat (in plaats van vier ministers zonder resultaat)

Onze vier duurbetaalde klimaatministers slagen er nog niet in om tot een akkoord te komen voor ze naar de internationale klimaattop stappen. Ze rollen vechtend over straat, alsof het om een Belgenmop gaat. Genoeg is genoeg.

→ Eén coherent klimaatplan, ambities en sociaal. Eén minister met daadkracht en visie. Dat is wat we vandaag nodig hebben om deze globale crisis aan te pakken en er samen op vooruit te gaan. Herfederaliseer het klimaatbeleid, CO2 stopt echt niet aan de taalgrens.