Eerste burgerwet ingediend: 100.000 Belgen steunen minimumpensioen van € 1.500 netto

Vandaag diende een delegatie de eerste Burgerwet in bij de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Het verzoek dat vandaag werd ingediend wil het minimumpensioen in België optrekken tot 1.500 euro netto. Het kwam er op initiatief van de PVDA. De linkse partij verzamelde sinds september maar liefst 100.000 handtekeningen om het voorstel te steunen.

woensdag 11 december 2019

Eerste burgerwet ingediend: 100.000 Belgen steunen  minimumpensioen van € 1.500 netto

Sinds de verkiezingen is het mogelijk om een voorstel op de agenda van de Kamer te plaatsen, als men voldoende handtekeningen verzamelt.

“De prioriteiten van de mensen zijn duidelijk,” meent parlementslid Raoul Hedebouw. “Terwijl de establishmentpartijen onder elkaar palaveren over wie met wie mag en wanneer, willen wij voor vooruitgang zorgen op sociaal vlak. Dát is wat de Belgen op 26 mei gevraagd hebben. Zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonië.”

De PVDA is van plan om haar campagne voort te zetten. “Formeel waren 25.000 handtekeningen voldoende,” vertelt Hedebouw. “Maar het is essentieel dat we tonen dat er een veel breder draagvlak is. Enkel zo kunnen we een beter minimumpensioen afdwingen.”

De campagne werpt haar eerste vruchten af. Zelfs de rechtse partijen moeten het idee van een verhoging tot 1.500 euro netto stilaan aanvaarden. In de nota’s van informateur Magnette was dan ook al een versie van ons voorstel te vinden. Maar we zien ook dat men het voorstel wil uithollen door de invoering uit te stellen tot 2024, door 1.500 euro bruto in plaats van netto voor te stellen, of het via de tweede pijler toe te kennen. Wij willen nu 1.500 euro netto in de eerste, publieke pijler. En de PVDA zal campagne blijven voeren op het terrein, vandaag willen we zeker 250.000 handtekeningen verzamelen.”

De 100.000 ondertekenaars worden vandaag vertegenwoordigd door drie burgers. Eén uit het noorden van het land, één uit het centrum en één uit het zuiden. Nadia Charradi uit Mechelen, 49 jaar, is bediende en zal volgens mypension.be exact 1.305 euro pensioen krijgen. Zij dient de wet in voor de drie op vier Belgische werknemers die zoals zij een pensioen gaan hebben onder de 1.500 euro per maand.

Patricia Van Walle uit Brussel, 61 jaar, werkt in de financiële sector. Zij zal volgens mypension.be een pensioen hebben van 1.576 euro. Zij dient de wet in voor haar kinderen en vrienden die werken in sectoren met lagere lonen en lagere pensioenen. Dorian Burnotte uit Charleroi, 27 jaar, werkt bij de klantendienst van Orès, energiesector. Hij zal volgens mypension.be een pensioen hebben van 1.400 euro. Hij dient de wet in voor alle jongeren die vrezen dat ze geen wettelijk pensioen meer gaan krijgen. “Het pensioen is de belangrijkste pijler van onze sociale zekerheid. Een minimum van 1.500 euro netto voor iedereen die 40 jaar heeft gewerkt, is een kwestie van menselijke waardigheid”.