Energiefacturen: PVDA stelt een wet voor 'om deurwaarder op de stoep bij gezinnen te vermijden'

De Partij van de Arbeid van België diende deze woensdag haar wetsvoorstel in om beslaglegging te verbieden bij mensen die hun energierekeningen niet kunnen betalen. "De overheid blokkeert de energieprijzen niet en zendt dan ook nog eens de deurwaarder naar de mensen. Wij vragen een totaalverbod op dergelijke beslagleggingen wegens onbetaalde energierekeningen. De staat moet mensen in moeilijkheden helpen, niet hen laten verzuipen", zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Nabil Boukili.

woensdag 18 januari 2023

Het wetsvoorstel komt eigenlijk tegemoet aan een belofte die de regering in september vorig jaar heeft gedaan. Vivaldi zei destijds dat 'de elektriciteit niet zou worden afgesloten en deurwaarders niet zouden langsgaan bij de mensen'. "Die belofte zien we vandaag niet in het wetsontwerp over steunmaatregelen voor de energiecrisis. De regering beperkte zich tot een algemene verhoging van de inbeslagnemingsdrempels. Maar daardoor wordt beslaglegging helemaal niet voorkomen. Ondertussen gaan de mensen kopje onder. Als daar nog deurwaarderskosten bijkomen, zullen ze nog meer verzuipen", aldus het linkse parlementslid.

Veel gezinnen hebben het moeilijk om hun rekeningen te betalen. Ze lopen daarmee het risico dat ze voor de rechter worden gedaagd en dat hun loon, inboedel of eigendom in beslag wordt genomen.

"We krijgen dagelijks getuigenissen van werkende mensen die hun rekeningen voor elektriciteit of verwarming niet kunnen betalen. We hebben het over rekeningen die verdrie- of verviervoudigd zijn, met maandelijkse bedragen van soms meer dan 1000 euro ... Mensen steken zich in de schulden om hun gas te kunnen betalen", betreurt Nabil Boukili. "De staat moet mensen in moeilijkheden helpen, niet hen laten verzuipen door deurwaarders te sturen. PVDA en Geneeskunde voor het Volk hebben een initiatief genomen om mensen te begeleiden en raad te geven over de prijsstijgingen. Vivaldi moet nu ook haar verantwoordelijkheid nemen", besluit Boukili.