Engie-Electrabel bevestigt 1 miljard extra winst: “Tijd dat regering haar belofte nakomt en de overwinsten afroomt”

Engie-Electrabel boekte in 2021 meer dan een miljard euro éxtra winst met haar Belgische kerncentrales. Dat blijkt uit de jaarrekening 2021 dat het bedrijf vandaag vrijgeeft. “Engie-Electrabel bevestigt wat wij al maanden zeggen: de energiemultinational boekt buitensporige overwinsten tijdens deze energiecrisis”, reageert PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens. “Extra dividenden voor de aandeelhouders, terwijl de gezinnen in ons land hun energiefactuur niet kunnen betalen is stuitend. Tijd dat de regering haar belofte nakomt, de woekerwinsten afroomt en daarmee de energiefactuur van de mensen verlaagt.”

dinsdag 15 februari 2022

De studiedienst van de PVDA schatte de overwinsten van de Belgische kerncentrales eerder in op circa 800 miljoen euro voor 2021. Uit de jaarrekening 2021 boekte Engie-Electrabel, dankzij de hoge energieprijzen, meer dan 1 miljard euro éxtra door haar nucleaire stroom aan de hogere prijs van gas te verkopen.

De regering beloofde meermaals dat “niemand zich mag verrijken in deze energiecrisis” en dat ze de overwinsten van producenten zou afromen. “Nu Engie-Electrabel zelf de enorme overwinsten bevestigt, is de tijd gekomen om die belofte na te komen”, stelt Peter Mertens (PVDA). “We vragen voor een algemene taks om de overwinsten die in de hele sector geboekt worden, af te romen.”

“Met deze middelen kan de regering eindelijk werk maken van een échte btw-verlaging op energie”, gaat Peter Mertens verder. “Het boerenbedrog van Vivaldi overtuigt niemand: een zogenaamde btw-verlaging die slechts 165 euro oplevert, terwijl een échte btw-verlaging 4 keer meer opbrengt. We vragen een permanente btw-verlaging op elektriciteit én gas, die ingaat bij het begin van deze energiecrisis.” Voor dit voorstel haalde de linkse partij al meer dan 300.000 handtekeningen op.