Establishmentpartijen beroven PVDA van 1,6 miljoen euro

Opnieuw weigeren de rechtse traditionele partijen de PVDA een groot stuk van de overheidsdotatie waar ze recht op heeft. De bevoegde Kamercommissie stelde de beslissing vandaag voor de elfde keer uit. De PVDA liep zo ondertussen al 1,6 miljoen euro mis.

dinsdag 29 januari 2019

Establishmentpartijen beroven PVDA van 1,6 miljoen euro

“Voor een partij als de N-VA die jaarlijks meer dan 12 miljoen euro dotaties en fractietoelagen toegestopt krijgt, is dat een peulenschil. Maar voor de PVDA is het een wereld van verschil”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens.

De PVDA eist al jaren de uitbetaling van de dotaties waar ze als nationale partij recht op heeft. Volgens de juridische diensten van de Kamer en experten in partijfinanciering zoals Bart Maddens en Jef Smulders, heeft de PVDA recht op een financiële dotatie die ook rekening houdt met de stemmen van haar Nederlandstalige kiezers. De authentiek linkse partij is immers een nationale partij, de enige die nog in heel België opkomt. N-VA, CD&V, Open Vld en MR, die zichzelf jaarlijkse 5 tot 13 miljoen euro overheidsgeld toestoppen, kunnen dat niet verkroppen en blokkeren al jaren de dotatie.

“Het stelselmatig uitstel van de beslissing is al lang geen juridische kwestie meer, het is niets anders dan het bewust saboteren van een politieke tegenstander. De establishmentpartijen sturen ons kwaadwillig steeds wandelen”, stelt Peter Mertens. “Ze blokkeren nu al meer dan 4,5 jaar de dotatie waar de PVDA recht op heeft. Wettelijk mag dat niet, maar zij maken misbruik van hun macht.”

“Wij laten het hier niet bij”, vervolgt Peter Mertens. “We onderzoeken hoe we onze dotatie alsnog kunnen afdwingen. Maar gelukkig kunnen we rekenen op de financiële steun van onze leden en sympathisanten. De beste manier om deze politieke sabotage te bestrijden is door de PVDA financieel te steunen. Dank daarvoor. In 2018 konden we 300.000 euro aan giften inzamelen, de grootste politieke crowdfundingscampagne ooit in ons land. Dat succes willen we dit jaar herhalen. De establishmentpartijen zullen ons niet klein krijgen.”

Steun de PVDA financieel.

Alle giften tot 500 euro zijn welkom!