Establishmentpartijen en Vlaams Belang saboteren PVDA-voorstel voor parlementaire onderzoekscommissie

In het parlement verlieten de volksvertegenwoordigers van de N-VA, het Vlaams Belang, MR, Open VLD en CD&V de zaal, om niet te hoeven stemmen over ons voorstel.

Vanmorgen discussieerde de Commissie gezondheid van de Kamer over het voorstel van de PVDA om een parlementaire onderzoekscommissie op te richten die de aanpak van de coronacrisis moet evalueren. “Op het moment dat wij ons voorstel tot stemming voorleggen, verlaten de volksvertegenwoordigers van de N-VA, het Vlaams Belang, MR, Open VLD en CD&V de zaal, om niet meer terug te komen. Omdat het minimum aantal leden niet langer bereikt werd, kon de stemming niet doorgaan. Een onaanvaardbaar manoeuvre om ons voorstel te saboteren”, stelt Sofie Merckx, volksvertegenwoordigster voor de PVDA.

“Er heerste duidelijk veel ongemak bij alle partijen vanmorgen, tijdens de bespreking van ons voorstel”, stelt Sofie Merckx. Ze reageert verbaasd op het feit dat ook PS, sp.a en Ecolo-Groen haar voorstel niet steunden. “We stellen vast dat er steeds meer stemmen opgaan om zich tot een speciale commissie te beperken en geen parlementaire onderzoekscommissie op te richten. De omvang van de sinds de tweede wereldoorlog ongeziene crisis pleit echter voor dit laatste. Om volledige klaarheid te scheppen over de beslissingen die de laatste weken en maanden genomen zijn en de eventuele fouten die hierbij gemaakt werden, moeten we de nodige interne documenten en verslagen kunnen opvragen. We moeten ook over de mogelijkheid beschikken om bepaalde sleutelgetuigen op te roepen en onder ede te horen. Die zaken kunnen alleen via een parlementaire onderzoekscommissie, die dezelfde bevoegdheden als een onderzoeksrechter heeft. Een ‘bijzondere commissie’, zoals sommige partijen nu voorstellen, heeft die bevoegdheden niet”, aldus Sofie Merckx. “Onze Franse buren hebben dat ook weerhouden: daar heeft een parlementaire onderzoekscommissie haar werkzaamheden vorige week al aangevat”.

De PVDA betreurt het ondemocratisch manoeuvre van de betrokken partijen ten zeerste. “Het is hun volste recht om niet akkoord te gaan met ons voorstel en een andere kijk op de zaak te hebben. Maar de truken van de foor bovenhalen om de stemming te allen prijze te willen saboteren, dat is gewoon onaanvaardbaar”, besluit Sofie Merckx. “Ons voorstel staat volgende week dinsdag opnieuw geagendeerd in de Commissie Gezondheid. We eisen dat de commissie op dat moment over ons voorstel stemt”.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Karel Vissers
    heeft gereageerd 2020-07-07 23:28:18 +0200
    Establishmentpartijen en Vlaams Belang? Is dat dan niet gewoon: “Establishmentpartijen”, of “Establishmentpartijen (inclusief Vlaams Belang)”?
  • Johan Verschuere
    heeft gereageerd 2020-06-27 13:41:12 +0200
    Voor een deel ben ik het met u eens Anton,maar PVDA moet ook een kans krijgen en als zij ook fouten maken dan worden ze daar op afgerekend maar helaas daar zijn ze bang van want stel u voor een partij die opkomt voor de gewone man op de straat dat zou een ramp zijn,maar zij hebben ook recht op een stem denk ik toch,en je kunt je als partij pas bewijzen als je mag mee beslissen,en dan is het aan de kiezer om te oordelen,dat is denk ik democratie of ben ik mis ik heb geen tien diploma’s aan mijn muur maar wel levenservaring.
  • Anton Schiffman
    heeft gereageerd 2020-06-27 12:51:40 +0200
    Iedereen heeft fouten gemaakt, het is een proces van voortschrijdend inzicht. Het is typerend voor de PVDA om achteraf naar zondebokken te gaan zoeken. Wel lekker gemakkelijk, als je nergens verantwoordelijk voor bent.
  • Johan Verschuere
    heeft gereageerd 2020-06-26 19:28:59 +0200
    Veel hebben ze te verbergen,ze zijn vanaf het begin van de corona crisis in de fout gegaan,sorry maar ook de virologen ik weet het er zullen mensen zijn die dit niet graag horen maar ik zie van Ranst nog lachen met mensen die een mondmasker droegen in het begin van de crisis in het openbaar,ik zeg niet dat Van Ranst een slechte viroloog is maar ook hij heeft fouten gemaakt net als de regering en er zijn er die tegen mij zeggen hij is een top viroloog maar hij is ook een mens,er moet een onderzoekscommissie komen om de hele waarheid naar boven te laten komen van beide zijden want het volk is het moe,de crisis heeft ons geleerd dat deze regering heeft gefaald tijd om een nieuw bestuur waar ook PVDA mag mee regeren,ik vraag mij soms af waarom alle links partijen niet samen een front vormen en zo de strijd aan gaan tegen dit beleid maar ik vrees dat dit een utopie is.

We hebben jouw steun nodig