Faillissement bij Swissport: Brussels Airport Company moet het personeel overnemen

“Mijn telefoon staat roodgloeiend door het aangekondigde faillissement van Swissport.” Aan het woord is Maria Vindevoghel, PVDA-volksvertegenwoordiger. “1500 werknemers dreigen hun job te verliezen. Ik ken het bedrijf en de mensen maar al te goed, want ik heb er zelf gewerkt. Ik weet zelf wat het is. De angst en woede om je job te verliezen. Nochtans zijn er oplossingen.”

maandag 8 juni 2020

“Het faillissement ligt niet aan de werknemers”, zegt Vindevoghel resoluut. De afgelopen vijf jaar is er enorm veel winst gemaakt in Zaventem. Brussels Airport Company maakte de afgelopen vijf jaar nog 392 miljoen euro winst. Omgerekend naar de 24.000 mensen die er werken, ging er elk jaar 3.250 euro winst per werknemer van de luchthavengemeenschap naar BAC. “Het kan niet dat als het goed gaat de winsten naar private kapitaalfondsen gaan en als het slecht gaat de werknemers de dupe zijn.”

“Het was altijd een verdeel-en-heersstrategie van de rechtse partijen om de luchthaven op te delen in kleine bedrijven die elkaar kapot concurreren. Daarbij heeft de luchthavenbeheerder de winst opgestreken en naar buitenlandse kapitaalfondsen doorgestort. Die logica werkt niet meer. Met PVDA stellen we voor om van Brussels Airport Company een publiek bedrijf te maken. Zo kan de afhandeling van de bagage gebeuren door BAC zelf. En zo verdwijnt de kennis bij de 1.500 werknemers zit,  niet. Dat is perfect mogelijk. Vandaag gebeurt de afhandeling op de luchthaven van Charleroi ook op deze manier,” zegt Vindevoghel.

PVDA herhaalt de vraag naar een bijzondere parlementaire commissie. “Vorige week hebben wij al op tafel geklopt voor een bijzondere commissie. Dat werd toen door alle partijen van tafel geveegd. Deze week gaan wij de vraag herhalen. We kunnen de situatie van Brussels Airlines of Swissport niet apart beoordelen. Als linkse partij vragen wij een debat over de uitdaging om een sociale en ecologische toekomst te garanderen voor de hele luchthavengemeenschap,” besluit Vindevoghel.