Farma files: PVDA eist hoorzittingen over belangenvermenging met farma-industrie

In de pers lazen we vandaag hoe de overheid zich laat pluimen door de farmabedrijven. “Dit is farma-banditisme”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens. “De Big Farma is onze ziekteverzekering aan het leegplunderen. En minister De Block doet er niets tegen. Integendeel, ze laat toe dat haar kabinet nauwe banden onderhoudt met de lobby’s.”

woensdag 23 januari 2019

Uit het slotstuk van de Farma Files blijkt hoe de farma-industrie een vernuftige lobbymachine opzette. Met tentakels tot binnen het kabinet van minister van Volksgezondheid Maggie De Block. En met veel invloed in de Commissie Tegemoetkoming Geneesmiddelen, waar beslist wordt welke geneesmiddelen worden terugbetaald en welke niet.

De laatste jaren ontspoorde het federale geneesmiddelenbudget vooral als gevolg van peperdure nieuwe kanker- en weesgeneesmiddelen. Voor deze geneesmiddelen omzeilt de minister een negatief advies van de bevoegde Riziv-commissie en worden geheime prijsafspraken afgesloten met de farma-industrie.

“Vandaag lezen we hoe een kabinetsmedewerker van De Block, die jarenlang deze geheime onderhandelingen voerde met de farma-industrie, nu gewoon een directeursfunctie heeft bij een van de betrokken bedrijven”, aldus Peter Mertens. “Dat is pure draaideurpolitiek, waarbij personen naadloos de overstap maken van de politieke wereld naar de zakenwereld. Een perfect illustratie van een cultuur die ik in mijn boek Graailand beschrijf.”

In een reactie verdedigde De Block haar geneesmiddelenbeleid. Volgens de minister is het de enige manier om prijsdalingen te bekomen.

“Minister De Block geeft het voorbeeld van het geneesmiddel Sovaldi, dat vandaag 24.000 euro per behandeling kost,” vervolgt Mertens. “Maar een team uit Liverpool berekende dat de productiekost van Sovaldi slechts 100 euro bedraagt! In India maakt men het medicijn op generische wijze voor maar 300 euro per behandeling. De terugbetaling van Sovaldi aan alle hepatitis C-patiënten in België zal het Riziv nu ongeveer een miljard euro kosten. Terwijl het voor bijna honderd keer minder kan.”

De PVDA eist dat de Commissie Volksgezondheid van de Kamer hoorzittingen organiseert over de belangenvermenging met de farma-industrie. De partij verwacht uitleg van de minister en de betrokken kabinetsmedewerkers. Daarnaast wil ze ook de leden van de Commissie Tegemoetkoming Geneesmiddelen van het Riziv en het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg horen.