Geneeskunde voor het Volk biedt personeel en know-how aan voor hulp in woonzorgcentra

Geneeskunde voor het Volk, de eerstelijns gezondheidscentra verbonden aan de linkse partij PVDA, staat klaar met medische teams om woonzorgcentra bij te staan in het testen van bewoners en personeel. "Rusthuizen zijn echte brandhaarden van Corona. Het virus daar verslaan is een topprioriteit", zegt Sofie Merckx, huisarts bij Geneeskunde voor het Volk en volksvertegenwoordiger van de PVDA.

woensdag 8 april 2020

"Gisteren hebben we met ons team het gehele personeel en alle bewoners van een woonzorgcentrum in Zelzate getest op Corona. Dat pilootproject heeft duidelijk iets in gang gezet. Andere rusthuizen en organisaties contacteren ons nu. Wij staan klaar om in andere centra te helpen. We zetten vandaag ook onze know-how en protocollen online zodat anderen die kunnen overnemen"

Anne Delespaul is huisarts en nationaal woordvoerster van Geneeskunde voor het Volk. "Het personeel in de woonzorgcentra is doodongerust. Ze zijn bang om zelf ziek te worden, maar ook om het virus binnen te brengen en bewoners ziek te maken. Als de overheid ons voldoende testmateriaal ter beschikking stelt kunnen onze teams van start gaan."

De regering pakt de situatie in de rusthuizen te traag aan en verliest tijd. Sofie Merckx: "Er zijn eigenlijk 200.000 testen nodig. De regering stelt er maar 20.000 ter beschikking. En meer nog. Enkel testen verdelen volstaat niet. In Zelzate waren we voor één rusthuis een halve dag bezig met een team van 20 gezondheidswerkers. Het gaat dus om veel meer dan materiaal. Er is een georganiseerde aanpak nodig om die testen zo snel mogelijk en medisch verantwoord af te nemen, met het nodige personeel, mondmaskers en schorten".

"Geblinddoekt kan je geen brand blussen. Dat geldt des te meer voor onze woonzorgcentra. Zolang men niet weet of en waar er besmettingen zijn, tast men in het duister over de beschermingsmaatregelen die men moet nemen en kan het virus zich ongemoeid verder verspreiden onder deze bijzonder kwetsbare doelgroep”, stelt de woordvoerster van Geneeskunde voor het Volk.

Voor haar is het vijf na twaalf. Om de strijd tegen corona te winnen moeten het personeel en alle bewoners van de rusthuizen getest worden. "Dan kunnen we besmette mensen isoleren en voorkomen dat het virus zich verder verspreidt. We moeten nu alles op alles zetten. Wij stellen onze medische teams van Geneeskunde Voor het Volk graag ter beschikking. Deze oorlog kunnen we samen winnen", besluit Anne Delespaul.