Geneeskunde voor het Volk blaast 50 kaarsjes uit

Geneeskunde voor het Volk wordt dit jaar 50 jaar. Het netwerk van dokterspraktijken werd in 1971 opgericht op initiatief van de PVDA en verzette bakens met het principe dat patiënten zonder geld naar de huisarts kunnen. Vandaag telt de organisatie 11 groepspraktijken die in het hele land 25.000 patiënten verzorgen, vanuit de visie dat gezondheid een recht is.

dinsdag 23 februari 2021

De verjaardag wordt uitgebreid gevierd met verschillende activiteiten en een livestream event op 18 april om 11 uur. “50 jaar Geneeskunde voor het Volk, dat is ongelooflijk”, zegt Janneke Ronse, verpleegkundige en voorzitter van Geneeskunde voor het Volk. “Dat is een halve eeuw samen met de patiënten bouwen aan een gezonde samenleving. We zijn een medisch centrum én een actiecentrum. We voegen nu al 50 jaar de daad bij het woord en daar zijn we ontzettend fier op.”

“Een arbeider met een pijnlijke rug kan je niet alleen genezen met pillen en oefeningen”, zegt Sofie Merckx, huisarts en kamerlid voor de PVDA. “We moeten ook nadenken over in welke omstandigheden mensen werken en eisen dat daar iets aan verandert. Als kinderen te veel lood in hun bloed hebben, moet je iets doen aan de vervuiling in de wijk. Als medicijnen te duur zijn, leggen we ons daar niet bij neer, maar gaan we de strijd aan met Big Farma. Dat zit in ons DNA: verder kijken dan de vier muren van ons kabinet en met onze patiënten aan maatschappelijke verandering werken. Zolang er onrecht is, zal Geneeskunde voor het Volk er zijn.”

De coronapandemie zorgde in de praktijken van Geneeskunde voor het Volk voor een complete ommezwaai. “We hebben niet alleen op een paar dagen tijd de switch moeten maken naar corona-consultaties in marsmannetjesoutfit”, zegt Sofie Merckx. “We hebben ook testcentra geopend in alle praktijken en organiseren tot op vandaag onze eigen contactopsporing. Die werkt trouwens veel beter dan die van de overheid. We schakelen honderden vrijwilligers in om mensen te bellen en door de isolatie en quarantaine te helpen.”

“Dit jaar stonden we voor de grootste gezondheidscrisis in onze geschiedenis”, voegt Janneke Ronse toe. “Het belang van een sterke preventieve zorg en een toegankelijke eerste lijn, is meer dan ooit duidelijk. Bij Geneeskunde voor het Volk staan we klaar om te helpen. We maakten richtlijnen om werknemers beter te informeren over wat er dient te gebeuren bij een besmetting met corona op het werk en stelden protocollen op om woonzorgcentra te testen. Waar de overheid faalde, toonden wij telkens aan dat het wél mogelijk is om actie te ondernemen, gebaseerd op een sterke wetenschappelijke kennis en een onbetaalbaar engagement van onze medewerkers.”

Vandaag zijn er praktijken in Brussel, Vlaanderen en Wallonië met zo’n 220 medewerkers en honderden vrijwilligers. “Of het nu op vlak van gezondheidszorg is, op sociaal vlak, op economisch of politiek vlak, corona duwde ons met de neus op de feiten. Een andere maatschappij is nodig. Met een stevige preventie en eerstelijnsgezondheidszorg, gebaseerd op solidariteit. We weigeren om de wereld te accepteren zoals hij is en kiezen consequent de kant van de werkende klasse” aldus Sofie Merckx.