Geneeskunde voor het Volk viert 50 jaar ‘zonder geld naar de huisarts’ met groot online feest

Deze voormiddag vierde Geneeskunde voor het Volk zijn vijftigste verjaardag. Het netwerk van dokterspraktijken werd opgericht in 1971. Het is een initiatief van de PVDA. De organisatie verzette bakens met het principe dat patiënten zonder geld naar de huisarts kunnen. Het netwerk telt vandaag 11 groepspraktijken die in het hele land 25.000 patiënten verzorgen vanuit het uitgangspunt dat gezondheid een recht is.

zondag 18 april 2021

De verjaardag werd vandaag uitgebreid gevierd. In heel het land volgden meer dan duizend medewerkers, patiënten en sympathisanten deze ‘Participarty’.

“Voor ons moet iedereen zonder geld naar de huisarts kunnen. Dat is niet alleen haalbaar en betaalbaar. Het zorgt ook voor betere gezondheid. Als dat kan in meer dan de helft van de andere Europese landen, waar wacht België dan nog op?”, zei Janneke Ronse, verpleegkundige en voorzitter van Geneeskunde voor het Volk, in haar toespraak.

“Als organisatie blijven wij toegankelijke eerstelijnszorg en sterke preventie op de kaart zetten, tot ze een realiteit is in heel België. 900.000 landgenoten stellen zorgen uit omdat ze niet genoeg geld hebben. Simpele verwondingen worden zo zware infecties waarvoor antibiotica nodig, een griep kan een longontsteking worden die een ziekenhuisopname vereist.”

Lees hier de volledige toespraak van GVHV-voorzitter Janneke Ronse

De interactieve show bestond verder uit muziek, gesprekken en video’s. Aleida Guevara, de dochter van de Cubaanse held en zelf ook arts Che Guevara, sprak de gezondheidswerkers van Geneeskunde voor het Volk toe: “Gezondheid is een recht. Wie dat recht verdedigt, ijvert voor een betere en eerlijkere wereld”.

Ook Carine Rosteleur (Gewestelijk secretaris voor de Zorg, ACOD Brussel), Luc Van Gorp (voorzitter CM) en Peter Mertens (Voorzitter PVDA) waren te gast in de show.

Geneeskunde voor het Volk onthulde ook een nieuw logo.

Op de ‘Participarty’ riep Geneeskunde voor het Volk op het patent op de vaccins tegen Covid-19 op te heffen. De organisatie steunt daarvoor het Europees Burgerinitiatief dat 1 miljoen handtekeningen verzamelt om van vaccins en behandelingen tegen het coronavirus een wereldwijd publiek goed te maken, vrij toegankelijk voor iedereen.

Herbekijk hier het volledige verjaardagsfeest.