Geweld tegen vreedzame klimaatactivisten: de PVDA eist een reactie van het Brusselse gemeentebestuur

De PVDA veroordeelt het politieoptreden van gisteren tegen een vreedzame klimaatactie in Brussel. Deze tussenkomst van de ordediensten is buiten alle proportie. “Niets rechtvaardigt het gebruik van geweld zoals het inzetten van het waterkanon of gebruik van wapenstok tegen vreedzame activisten. Het gemeentebestuur moet ingrijpen”, zo reageert de fractieleidster van PVDA in de Brusselse gemeenteraad Mathilde El Bakri die de meerderheid PS-sp.a–Ecolo-Groen en Defi hierover gaat interpelleren.

zondag 13 oktober 2019

“Hoe kan de burgemeester en zijn meerderheid dit geweld rechtvaardigen?”, vraagt Mathilde El Bakri. “Het argument van de ordediensten dat het om een niet toegestane actie of betreding van neutrale zone gaat, zijn niet geloofwaardig. Het is trouwens niet de eerste keer dat de Brusselse politie buitensporig geweld gebruikt, we hebben dat al gezien tegen de Gele Hesjes of tegen migranten van het Maximiliaanpark. Deze keer zijn de klimaatactivisten het slachtoffer van politiegeweld in Brussel”.

De linkse partij vindt dat er een groot verschil is tussen woorden en daden bij het Brussels stadsbestuur. “Dit kunnen we niet aanvaarden. Het kan niet dat de stad eerst de klimaat-nood-toestand uitroept, en enkele weken later dergelijk geweld gebruikt tegen vreedzame betogers die opkomen voor het klimaat. De PVDA veroordeelt dit geweld en we zullen de volgende gemeenteraad van 21 oktober het gemeentebestuur vragen een open onderzoek te voeren – dat daadwerkelijke resultaten zal hebben. We verwachten dat alle partijen van de meerderheid dit buitensporig geweld veroordelen, er hun besluiten uit trekken en dat ze het recht op betogen her-bevestigen”.

De PVDA roept iedereen die de klimaatactie aanwezig was op om ons hun getuigenis op te sturen en nodigt iedereen uit om deel te nemen aan de gemeenteraad van 21 oktober. Het Brussels stadsbestuur moet rekenschap afleggen over haar optreden.