Fotomontage van oud-Kamervoorzitters Siegfried Bracke (N-VA) en Herman De Croo (Open Vld)

Graaitijdslijn

Voorgeschiedenis - oorsprong van de graaipensioenen

Jarenlang graaiden ex-Kamervoorzitters Siegfried Bracke (N-VA) en Herman De Croo (Open Vld) staken jarenlang bovenop hun maximumpensioen van 7.813,40 euro bruto elke maand duizenden euro’s extra graaipensioen op zak. Maar hoe is dit systeem van graaipensioenen ingevoerd? En waar komen deze privileges vandaan? Ontdek het in onze tijdslijn.

1. 1971: In de Kamer en Senaat werd beslist om ex-voorzitters een extra pensioen of rente toe te kennen.

2. 5 augustus 1978: Wet Wijninckx - Er wordt een wettelijk maximumpensioen voor ambtenaren vastgelegd. Als de samenvoeging van meerdere pensioenen boven het plafond gaat, wordt het bedrag afgetopt.

3. 1998: in de Kamer wordt beslist om de rente om te vormen tot een uittredingsvergoeding. Een creatieve manier om onder het plafond te blijven.

4. 2003: Herman de Croo is Kamervoorzitter wanneer beslist wordt om de periode van de uittredingsvergoeding/pensioenextra’s te verdubbelen. Hij houdt echter vol niet op de hoogte te zijn geweest.

5. oktober 2012: Bracke werd na de vorming van regering-Michel I tot kamervoorzitten verkozen. Maandloon: 11.000 euro netto!

6. juni 2019: Bracke stopt met de politiek en ontvangt een uittredingsvergoeding van welgeteld 88.000 euro!

Het schandaal barst los

In 2023 barstte de bom, en werd onthuld dat er graaipensioenen werden uitbetaald aan voormalige Kamervoorzitters. Naar deze feiten werd verder onderzoek gedaan, en wij lanceerden onze graaipetitie. Hierin eisten wij dat alle onwettige pensioenextra's die boven het maximumpensioen uitkwamen, terugbetaald werden.

1. Begin maart: Schandaal barst los; Op moment dat moment kreeg bracke 3.000 euro bovenop zijn maximumpensioen, De Croo 5.300 euro. De maandelijkse betaling van de pensioenextra’s zijn stopgezet vanaf het schandaal naar buiten kwam.

2. 7 maart: lancering petitie om elke euro van De Croo en Bracke terug te vragen

3. 8 maart: de PVDA dient een voorstel in om een onderzoekscommissie op te richten om de graaipensioenen te onderzoeken. De traditionele partijen hielden het potje liever gesloten, wij wouden volledige transparantie.

4. 15 maart: uit 2 juridische adviezen blijkt dat de vergoedingen voor ex-Kamervoorzitters onwettig zijn. Er wordt beslist een audit (inspectie) uit te voeren op de werking van de Kamer. De Croo belooft terug te storten.

5. 22 maart: De info wordt doorgespeeld naar het parket

6. 29 maart: Het Bureau beslist de bedragen terug te vorderen, ondanks het advies van Kamerdiensten om dat niet te doen (zou te veel kosten).

Onthullingen - hoe de PVDA de privileges aan het licht bracht

We gingen dieper graven en brachten een ander schandaal aan het licht. De traditionele partijen hadden onderling geregeld dat álle parlementsleden een pensioen konden opstrijken van ver boven het wettelijke maximum. Deze regeling gold voor zowel het Vlaamse, het Waalse en het Brusselse Parlement.

1. 18 april: de PVDA onthult dan alle parlementsleden tot 1500 euro over het plafond Wijninckx kunnen gaan (van 7.900 euro naar 9.300 euro)

2. 19 april: PVDA brengt deze info naar buiten in het Vlaams Parlement en deze regel wordt dezelfde dag afgeschaft. De Kamer belooft hetzelfde te doen (maar doet dit niet onmiddellijk).

3. 20 april: PVDA onthult ook dat  het Brussels en Waals parlement ook deze regeling hebben.

4. 21 april: PVDA onthult wie de regeling heeft uitgewerkt
    de Kamer:
    - N-VA: Sigfried Bracke
    - Vlaams Belang: Bruno Valkeniers (als vervanger voor Barbara Pas)
    - Opel VLD: Herman De Croo & Patrick Dewael
    - CD&V: Raf Terwingen
    - Vooruit (toen sp.a): Karin Temmerman
    - Ecolo/Groen: Georges Gilkinet & Muriel Gerkens
    - PS: Yvan Mayeur & André Flahaut
    - MR: Daniel Bacquelaine

Vlaams Parlement
    - Vlaams Belang: Jan Penris, Herman De Reuse & Mathieu Boutsen
    - N-VA: Kris Van Dijck
    - CD&V: Johan De Roo, Trees Merckx-Van Goey & Veerle Heeren
    - Open VLD: Marc van den Abeelen & Francis Vermeiren
    - Vooruit: André Van Nieuwkerke, Herman De Loor & Norbert De Batselier
    - Groen: Jef Tavernier

Van onthulling naar afschaffing

De PVDA zet druk om deze graaipensioenen en politieke privileges af te schaffen, en die druk werkt! De Croo heeft het geld terugbetaald, en we zijn erin geslaagd om de pensioenprivileges van parlementsleden af te schaffen. Siegfried Bracke was hier niet blij mee, en startte een gerechtelijke procedure om ons te dwarsbomen.

1. 24 april: Betalingen van de graaipensioenen worden stopgezet in het Waals parlement, maar het reglement wordt niet aangepast.

2. 17 mei: Juridische adviezen bevestigen dat de graaipensioenen illegaal zijn

3. 23 mei:  Parlementsvoorzitters komen samen om de afschaffing van de regel goed te keuren. Er wordt ook beslist om de pensioenreglementen in overeenstemming te brengen.

4. eind mei: Het Bureau van het Brussels Parlement beslist om alle betalingen die het pensioenplafond overschrijden stop te zetten.

5. 9 juni: Het Bureau beslist om de betalingen door te zetten uit angst voor een juridisch gevecht over terugvordering.

6. 12 juli: Het Bureau beslist om de betalingen tot 1 januari 2024 te laten doorgaan

7. 20 juli: Het Brussels Parlement beperkt definitief het pensioen van de parlementsleden tot pensioenplafond, maar het reglement is nog steeds niet aangepast.
    PVDA dient een voorstel in om het statuut voor parlementsleden te hervormen, zonder privileges, maar de traditionele partijen stemden tegen urgentie.

8. Begin augustus: Bracke dient een verzoek in om de terugvordering van de graaipensioenen ongedaan te maken en de beslissing van het Bureau van de Kamer te vernietigen.
    Twee ambtenaren krijgen gelijk, de rechter oordeelde dat de Federale Pensioendienst het het pensioen tot ver onder het maximum hadden teruggebracht. Nochthans vorderen overheidsdiensten in geval van fraude of andere onwettige praktijken belastingsgeld op dezelfde manier terug.

9. 18 september: De woordvoerders krijgen een aangetekende brief, Bracke dreigt met een proces tegen PVDA omdat we het woord ‘graaien’ gebruiken. Bracke klaagt ook Het Nieuwsblad (schadevergoeding van 120.000 euro) aan en stelt de Kamer in gebreke. Ook De Croo stelt de PVDA in gebreke voor de petitie, maar hij zal enkel een ‘symbolische’ schadevergoeding vragen.

10. 20 september: Midden september: De Croo stuurt een tweede aanmaning nadat Raoul Hedebouw in De Afspraak vertelt over de juridische dreigementen. Er vindt een korte zitting plaats met de advocaat van Bracke en de zaak wordt uitgesteld tot 15 november.

11. 25 september: De Raad van Bestuur van het pensioenfonds van het Brussels Parlement neemt een gelijkaardige beslissing. De maatregel treedt in werking op 1 januari 2024.

12. 5 oktober: Algemene vergadering vzw Pensioenkas schaft graaipensioenen af.
    1. Dit gaat over 187 van de 602 dossiers, bijna 1 op 3. 174 parlementsleden, 13 overlevingspensioenen (= weduwen).
    2. Vanaf 1 januari afgetopt op 2024, totale besparing van 2,5 miljoen euro
    3. Indien afgeschaft vanaf het begin (gerekend vanaf mei) had ons nog eens een dikke 1,5 miljoen euro opgeleverd.

De strijd gaat door

Bracke daagt Raoul persoonlijk voor de rechter. Niet enkel eist hij de petitie offline te halen, hij wil ook het woord 'graaier' verbieden om hem te beschrijven. Met andere woorden... Sigfried Bracke probeert ons te censureren via de rechtbank. Onze vrije meningsuiting moet wijken voor hun privileges.

Maar wij laten ons niet doen! Zoveel mensen moeten rondkomen met een pensioen van 1.400 euro of minder. Eerlijk is eerlijk, wij blijven de terugbetaling van deze graaipensioenen eisen!