Foto Solidair, han Soete

De beweging tegen de regering-Jambon breidt uit. Na de VRT, De Lijn en de culturele sector roepen nu ook 118 organisaties uit het middenveld op tot acties. Het Vlaanderen van morgen kapot besparen, meneer Jambon? Da gade gij ni bepalen.

600 kunstenaars aan de ingang van het parlement, een staking bij De Lijn, het publiek van theatervoorstellingen dat het podium opkomt, acties bij de openbare omroep … De plannen van de regering-Jambon laten niets aan de verbeelding over, maar er is iets aan het borrelen.

Weerwerk wordt vuurwerk

Als de regering Jambon dacht dat ze haar rechts-nationalistische besparingsplannen zonder verzet kon doorvoeren, komt ze van een kale reis terug. Na de VRT, De Lijn en de culturele sector zal er nu ook in het sociale middenveld actie gevoerd worden. De sociale sector verenigt zich onder de noemer Vuur-werk en plant een heuse actieweek. Het gaat over een zeer diverse groep organisaties. Van ACV en ABVV tot Samenlevingsopbouw, Tumult, Scouts en Gidsen Vlaanderen en Sensoa, allemaal samen willen 118 organisaties vuurwerk brengen.

“Als de regering echt wil investeren in een warm Vlaanderen, dan schroeft ze haar desastreuze plannen voor het middenveld, de openbare dienstverlening en de cultuursector terug”, zegt Vuur-werk in een open brief. Van maandag 2 tot donderdag 5 december voert telkens een ander deel van de sociale sector actie. Donderdagnamiddag 5 december komen alle sectoren samen voor een knallende afsluiter. “Daar waar de Vlaamse regering het middenveld wil uitdoven, brengen wij licht in de duisternis. Het zal knallen”, zegt Vuur-werk.

De openbare diensten in actie

Ook de openbare diensten laten zich niet doen. De vakbonden van de VRT voerden al actie tegen de besparingen en het nationalistische keurslijf dat Jan Jambon en co willen opleggen. Op 5 december plannen ze een grote optocht. Van cameraman, tot programmamaker, tot poetspersoneel, op 5 december komen de werknemers van de VRT samen op straat, om op te komen voor een onafhankelijke, kritische en kwaliteitsvolle openbare omroep. De optocht krijgt steun van andere sectoren. ACOD Onderwijs en ACOD Cultuur kondigden al aan dat ze hun leden oproepen om deel te nemen aan de optocht van het VRT-personeel. “Elke sector onderhandelt nu met zijn minister. Maar je komt pas met een krachtsverhouding aan tafel als we samen solidair strijd voeren: wij willen geen besparingen!”, zegt ACOD Cultuur.

5 december als knallend orgelpunt

Het mag dan kouder worden maar het beloven dus hete weken te worden voor Jan Jambon. Op 28 november komt de cultuursector opnieuw samen aan de ingang van het Vlaams parlement. Daarna volgt een grote actieweek van het middenveld met elke dag acties tegen de besparingen. Bij de actie van de VRT sluit zich ondertussen ook het middenveld en de sociale sector aan, met een knalmoment waar iedereen samen komt. Om duidelijk te maken aan deze regering dat we ons niet uit elkaar laten spelen. Als de regering het licht uitdoet, brengen wij wat licht in de duisternis. Als de regering de verwarming uitzet, steken wij het vuur aan. Samen tonen we op 5 december hoe het anders kan.

Afspraken

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-11-28 17:46:59 +0100
    En er zullen nog veel meer organisaties op één of andere dag in de nabije toekomst het opnemen voor een meer sociaal en gelijkwaardig bestaan. Hoe kun je nu de ziel van een volk blijven negeren en dood knijpen door steeds maar te besparen… besparen en nog eens te besparen. Hoe lang zij we nu al de broeksriem aan het aantrekken. Dit is NIET langer verantwoord. Dat onze rechtse partijen eerst eens gaan prutsen aan hun eigen inkomsten, alle bijkomende “bij-jobjes” van bestuurder enz… in verschillende bedrijven opgeven, en als dat dan in orde is, moet er ook nog eerst werk gemaakt worden van de oneerlijke belastingen. Multinationals die hier op de kap van de werkmens miljarden euro’s winst maken, kunnen zonder veel poeha hun miljarden doorsluizen naar belastingparadijzen, zodat ze nier dan “zogenaamd” bijna geen winst meer maken en ervan afkomen met een “och Gottekes” 0,0 tot 0,5 % belastingen op hun “winst”… allé hetgeen er nog overschiet… En hoeveel betaalt een doorsnee arbeider, een bediende van de onderste laag, enz… ??? En die mensen kunnen ook géén onkostennota’s van onbeperkte omvang inbrengen, die ze dan kunnen aftrekken van hun zuurverdiende centen…
  • Stefaan Van Parys