Het vertrek van Luc Lallemand bij Infrabel is een kans voor de Belgische spoorwegen

De CEO van Infrabel Luc Lallemand wordt getipt als nieuwe directeur van SNCF Réseau, de tegenhanger van Infrabel in Frankrijk. De PVDA vindt zijn balans bij de Belgische spoorwegen allesbehalve positief. Hij was de man die de splitsing van de NMBS in twee spoorbedrijven doorduwde. Dat bleek een mislukking en dus wil de PVDA van het vertrek van Lallemand gebruikmaken om de NMBS en Infrabel weer samen te voegen.

maandag 6 januari 2020

De splitsing tussen de NMBS (die het reizigersvervoer organiseert) en Infrabel (die de spoorweginfrastructuur beheert) zorgt voor chaos bij het spoor. Het gebrek aan coördinatie veroorzaakt vertragingen, inefficiëntie, verspilling van overheidsgeld … De splitsing zorgt bijvoorbeeld voor twee managementstructuren. Kortom, de reizigers betalen er een flinke prijs voor. “Sinds de oprichting van Infrabel in 2005 en het bewind van Luc Lallemand gaat de stiptheid erop achteruit”, kaart PVDA-Kamerlid Maria Vindevoghel aan. “De statistieken voor de drukste lijnen tijdens de week zijn catastrofaal: piekuurtreinen hebben 4 op de 10 keer vertraging. De splitsing bedreigt ook de veiligheid van de 240 miljoen reizigers die de NMBS elk jaar vervoert. Het proces over de treinramp in Buizingen toonde effectief aan dat de splitsing tussen de NMBS en Infrabel bijgedragen heeft tot die catastrofe.”

De NMBS en Infrabel opnieuw samenvoegen maakt het mogelijk om te besparen op het topmanagement. “Elk bedrijf heeft nu zijn eigen directie”, zegt Maria Vindevoghel nog. “Zo moet er loon betaald worden voor twee CEO's betaald in plaats van één, voor twee financiële verantwoordelijken in plaats van één, voor twee personeelsafdelingen in plaats van één, enzovoort. Luc Lallemand is een van die duurbetaalde topmanagers. Hij krijgt een salaris van meer dan 300.000 euro per jaar, en dat om de openbare dienst te vernietigen. Hij heeft zelfs nog gevraagd zijn loon met 8% te verhogen. Terwijl er op de werkvloer te weinig treinbegeleiders, treinbestuurders, mecaniciens … zijn. Kortom: er zijn minder directeurs, maar meer treinbegeleiders nodig.”

De splitsing in twee bedrijven was oorspronkelijk bedoeld om het spoorwegverkeer open te stellen voor concurrentie en de privatisering van de NMBS. Een beleid dat de PVDA al vanaf het begin aangeklaagd.

De linkse partij pleit daarentegen voor een nieuwe fusie tussen NMBS en Infrabel: “Treinen die op tijd zijn, een betere coördinatie, een spoor dat minder kost aan de overheid: iedereen zal winnen bij een fusie”, bevestigt Maria Vindevoghel. “Laten we profiteren van het vertrek van Luc Lallemand om oplossingen te vinden voor de reizigers; niet om vriendjes aan een leidinggevende functie te helpen.”

De linkse volksvertegenwoordiger denkt ook aan de Franse reizigers en het Franse spoorpersoneel: “Ik wens hen zo'n manager niet toe. Het Franse spoorwegpersoneel voerde onlangs een indrukwekkende strijd voor een openbare en kwaliteitsvolle SNCF. Het is niet met een directeur zoals Luc Lallemand dat dit zal lukken. Maar hij is nog niet benoemd, laten we hopen voor hen dat ze dat nog kunnen vermijden.”