Hongaren boos op slavenwet van extreemrechtse premier Orbán

Duizenden boze Hongaren bestormden woensdagnacht het plein voor het parlement. De regering van premier Orbán keurde een wet goed waardoor werkgevers hun personeel kunnen verplichten om 400 overuren per jaar te presteren. Bovendien kan de werkgever de betaling van die overuren drie jaar uitstellen.

donderdag 13 december 2018

De beweging tegen de wet is al een tijdje bezig. Vorige zaterdag betoogden meer dan 10.000 mensen in het centrum van Boedapest: syndicalisten, oppositiegroepen en scholierenverenigingen. Zoltan Laszlo, ondervoorzitter van de federatie van metaalarbeiders, heeft het over “een verschrikkelijk tragedie voor het privé- en sociaal leven”. In de feiten komt deze wet neer op verplicht en onbetaald overwerken en het einde van de vijfdagenweek.

De Hongaarse media, die haast allemaal in handen zijn van de Hongaarse extreemrechtse eerste minister Viktor Orbán, zwijgen de beweging dood. Maar vanaf maandag doken er gele hesjes op aan de grote kruispunten van enkel steden. Laszlo Kordas, voorzitter van de federatie van Hongaarse vakbonden waarschuwde: “Als dit gedrocht van een wet goedgekeurd wordt, trekken we naar alle fabrieken. Als het nodig is zullen we bedrijf per bedrijf uitleggen waar het om gaat.”

“De mensen zijn enorm boos”, meldt VRT-correspondent Stefan Bos. Ministers van de Orbán-regering argumenteerden dat de wet nodig was om tegemoet te komen aan de Duitse autobedrijven die onvoldoende werkkrachten vinden. Het feit dat zo’n 600.000 Hongaren de voorbije jaren het land verlieten en de felle antimigrantenpolitiek, zijn allemaal factoren die ertoe bijdragen dat de mensen weer langer moeten werken.

Het “eigen volk eerst” van extreemrechtse partijen in Europa kan niet verbergen dat deze partijen tegen het volk zijn. In buurland Oostenrijk voerde de regering met deelname van extreemrechts een wet in die de 60-urenweek mogelijk maakt. “Viktor Orbán, politieke vriend van Theo Francken en idool van Schild&Vrienden, voert 'slavenwet' in: Extreemrechts = anti-arbeiders, van welke origine ook”, schreef PVDA-voorzitter Peter Mertens op zijn Facebook.

De PVDA drukte net als de Duitse vakbond IG Metall en Tsjechisch, Russische en Franse vakbondsfederaties al haar solidariteit uit met de Hongaarse vakbonden en het Hongaarse volk.