In volle coronacrisis stelt Ryanair winst boven gezondheid van personeel en zijn passagiers

"Ook in volle coronacrisis blijft Ryanair de veiligheid en de gezondheid van het personeel en de passagiers licht opvatten", aldus Germain Mugemangango, PVDA-fractieleider in het Waalse parlement. Dat zegt hij op basis van een recent rapport dat wijst op ernstige tekortkomingen in de veiligheidsmaatregelen van het Ierse bedrijf.

dinsdag 18 augustus 2020

Enkele dagen geleden onthulde La Libre Belgique dat Ryanair niet het nodige doet om haar werknemers en klanten te beschermen tegen het coronavirus. Dat blijkt uit een rapport na een inspectie door de Federale Overheidsdienst Werk. Het personeel kreeg geen duidelijke instructies over hoe ze met het coronavirus moet omgaan. De mensen moeten hun eigen beschermingsmateriaal aanschaffen en worden niet vergoed. Er is tekort aan maskers en hydroalcoholische gel en Ryanair heeft geen plan om na de lunchpauze de lokalen te reinigen en te desinfecteren. De sociale inspectie dreigde met "dwangmaatregelen zoals het stoppen van de werking of het verzegelen van het Ierse bedrijf."

“Ryanair is altijd haar verbintenissen ten aanzien van onze luchthaven nagekomen", verklaarde Waalse minister Jean-Luc Crucke (MR), die verantwoordelijk is voor de luchthavens toen PVDA-volksvertegenwoordiger John Beugnies hem hierover ondervroeg. "Zelfs als dit in het verleden waar was, blijkt uit dit rapport dat dit vandaag niet meer het geval is", reageert PVDA-woordvoerder Mugemangano. "Minister Crucke moet dus onmiddellijk actie ondernemen om de situatie op te lossen."

Vorig jaar maakte Ryanair een nettowinst van 885 miljoen euro. Deze winst zou ondenkbaar zijn zonder de overheidssubsidies die aan de luchthaven van Charleroi worden betaald en die ook indirect ten goede komen aan deze onderneming", legt het Waalse parlementslid uit. “Toch wil de multinational die in handen is van miljardair Michael O'Leary winst blijven maken door maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan te negeren.”

In Italië dreigt de regering om het bedrijf stil te leggen

In Italië wordt Ryanair van dezelfde overtredingen beschuldigd. De nationale burgerluchtvaartautoriteit in Italië (ENAC) schreef: "Niet alleen wordt de afstand tussen de passagiers niet gerespecteerd, ook de voorwaarden om van deze afstand af te wijken worden genegeerd." De Italiaanse regering dreigt om als het bedrijf niets onderneemt, haar activiteiten op haar grondgebied op te schorten.

"De Waalse regering heeft besloten om niets te doen. Dit is onverantwoord omdat we weten dat de eerste infecties in ons land vooral via de luchthavens zijn binnengekomen", maakt Mugemangango zich boos. "De Waalse meerderheid PS-MR-Ecolo moet onmiddellijk in actie komen en eisen dat het management van Ryanair haar personeel en haar klanten beschermt tegen het coronavirus."