Regering moet Arcelor Mittal dwingen om jobs Industeel België te beschermen

Arcelor Mittal zoekt een koper voor haar dochteronderneming Industeel België. Werknemers en vakbonden vrezen voor het behoudt van jobs. De PVDA wil dat de Waalse overheid tussenkomt om het behoud van de dochteronderneming te garanderen.

woensdag 18 november 2020

Regering moet Arcelor Mittal dwingen om jobs Industeel België te beschermen

"Industeel is een indrukwekkende industriële vestiging, die unieke producten maakt”, reageert  PVDA-gemeenteraadslid in Charleroi en fractieleider in het Waasl parlement Germain Mugemangango. “Ze beschikt over een waardevolle knowhow. Arcelor Mittal moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Het Waals Gewest moet het verplichten om dat bedrijf te beschermen en te ontwikkelen en om de werkgelegenheid te garanderen. De multinational mag dergelijke industriële uitrustingen niet op basis van een financiële logica behandelen. Als Arcelormittal zijn verantwoordelijkheid niet neemt, moet het Waalse Gewest de groep bedreigen met een onteigening van Industeel omwille van openbaar en ecologisch nut."

Industeel Belgium is een van de grootste staalbedrijven van de groep Arcelormittal. De fabriek van Idusteel in Charleroi telt meer dan 900 werknemers. "Deze arbeiders produceren 389 soorten staal”, vertelt Mugemangango. “Ze kunnen de machineparameters meerdere malen per dag wijzigen en zo de geproduceerde staalsoort veranderen. Dat vormt een unieke knowhow in het Europese industriële landschap.” Het huidige proces maakt onder meer de productie van staal met hoge toegevoegde waarde mogelijk. Dat is onder andere nodig voor de productie van windturbineschroeven, maar ook voor zonne-energieparken, zoals het grootste zonnepark in Marokko dat met staal uit Charleroi is gebouwd.

De PVDA wijst erop dat die knowhow de aandeelhouders van ArcelorMittal nog rijker heeft gemaakt. Ondanks de coronacrisis boekte de groep een winst van 707 miljoen dollar (kwartaal april-mei-juni), ruim boven het verwachte gemiddelde. De afgelopen vijf jaar zijn de dividenden vervijfvoudigd. De Belgische dochteronderneming blijft niet achter. Ze realiseerde in de loop van 2019 een omzet van 500 miljoen. Een opbrengst die sinds 2016 constant toeneemt.

"Misschien is dat niet genoeg voor de staalreus”, zegt een verontwaardigde Germain Mugemangango, "maar we kunnen de toekomst van Industeel België niet laten leiden door een logica van maximale winst. Dit zou absurd zijn vanuit industrieel, sociaal en ecologisch oogpunt. We hebben de industrie nodig, we moeten de werkgelegenheid beschermen en we hebben milieuvriendelijke sectoren in Europa nodig."