Jambon en zijn regering van gebroken beloftes

De cijfers van het Vlaams regeerakkoord zijn er! Maar oeps, de vele beloftes waar N-VA, CD&V en Open Vld voor de verkiezingen mee uitpakten, zijn niet te bespeuren. PVDA-fractieleider Jos D’Haese fileerde in het Vlaams parlement een voor een de gebroken beloftes van de regering-Jambon I. We zetten er vijf op een rijtje.

donderdag 10 oktober 2019

Jambon en zijn regering van gebroken beloftes

Deze regering is een regering van gebroken beloftes en stilgehouden besparingen, maar ook een regering die elke kritiek monddood wil maken. Maar dat gaat niet pakken. Het middenveld roert zich. En ook op de PVDA laat dit niet gebeuren.

Doe mee met de PVDA en laat Jambon voelen dat het verzet leeft.

Hieronder vijf gebroken beloftes van de regering-Jambon, gefileerd door PVDA-fractieleider Jos D’Haese.

1. “We verlagen de energiefactuur met 300 euro” – Open Vld

Jos D'Haese: “Alle regeringspartijen beloofden voor de verkiezingen om de energiefactuur voor de gezinnen te verlagen. Alle kosten die niet in de factuur thuishoren zouden eruit gaan. De factuur zou met 30% dalen. Het enige wat jullie doen is de kosten voor straatverlichting uit de factuur halen. Voordeel voor de mensen: 2 euro per jaar! 2 euro. Jullie lachen de mensen gewoon uit.”

“Maar de energiefactuur van de multinationals, die gaan jullie wél verlagen. Want er komt een energienorm. Die moet ervoor zorgen dat energie-intensieve multinationals niet meer betalen dan hun concurrenten in buurlanden. Ondertussen mogen gewone mensen wel veel meer betalen dan in het buitenland. Hoe leggen jullie dat uit?”

2. “We bouwen 25.000, ja zelfs 40.000 sociale woningen bij” – CD&V

Jos D'Haese: “Meer dan 153.000 mensen staan op de wachtlijst voor een sociale woning, dat is 30% meer op vijf jaar tijd. Dat is de wooncrisis die in Vlaanderen bestaat.”

“‘Er komen 25.000 sociale woningen bij’, beloofde minister Beke van CD&V maandag op Facebook. Drie dagen later, op donderdag, was er al een nieuwe Facebookcampagne van Wouter Beke: + 40.000 sociale woningen. Dat is plus 15.000 op drie dagen tijd. Aan dat tempo is de wachtlijst tegen november helemaal weggewerkt!”

“Maar wat staat er in het regeerakkoord? Geen 40.000 sociale woningen, geen 25.000 sociale woningen. Er staat niks in het regeerakkoord. Geen enkele becijferde doelstelling. Nul ambitie. Nul resultaatsverbintenis. Het gevolg is dat de wachtlijsten zullen blijven toenemen. Het gevolg is dat de wooncrisis nog veel erger wordt. En wat doet deze regering dan, om haar eigen falen te verbergen? Een zondebok zoeken: de nieuwkomers. Die mensen gaan nu minstens vijf jaar moeten wachten voor ze mee op de wachtlijst mogen komen staan.”

3. “We behouden de woonbonus” – N-VA

Jos D'Haese: “Ik hoor jullie vurig verdedigen dat iemand de moed moet hebben om de woonbonus af te schaffen. Maar blijkbaar had wel niemand de moed om dat vóór de verkiezingen toe te geven. Dat heeft een naam, beste collega’s: kiezersbedrog.”

“De verlaging van de registratierechten is totaal onvoldoende om dit verlies te compenseren. Behalve voor het hoogste marktsegment. Wie een villa van 2 miljoen koopt, die wint wel. Dit is een villawijkregering.”

4. “We halveren de kinderarmoede” – N-VA

De vorige minister van Armoedebestrijding, Liesbeth Homans (N-VA) beloofde tijdens haar legislatuur de kinderarmoede te halveren.

Jos D'Haese: “De kinderarmoede is op tien jaar tijd verdubbeld, onder het bestuur van N-VA. Er leven vandaag 150.000 kinderen in armoede. Elke dag moeten leerkrachten toekijken hoe kinderen met lege brooddozen toekomen op school. Maar wat wij deze week en vandaag allemaal horen, dat maakt het alleen maar erger. Jullie willen de armoedecijfers kunstmatig verlagen. Sjoemelen met statistieken om uw eigen falen te verbergen.”

“Maar ik kan het jullie zeggen, collega’s. Voor de 150.000 kinderen in kansarmoede in onze regio maakt het niet uit hoe jullie de cijfers aanpassen, zij voelen wat armoede is. En zij hebben een echt armoedebeleid nodig, echt ambitieuze maatregelen en geen schijnpolitiek en cijfervervalsing. Je lost armoede niet op door mensen uit de statistieken te gooien!”

5. “We investeren 1,5 miljard in de zorg” – CD&V

De CD&V beloofde 1,5 miljard investeringen in de zorg tijdens de kiescampagne.

Jos D'Haese: “We zijn anno 2019 in het vierde rijkste land ter wereld en jullie vertellen ons dat het onmogelijk is om personen met een handicap een menswaardige zorg te bieden. Er is geen geld, moeten we altijd maar weer horen. Die zorg zou perfect betaalbaar zijn binnen een stevige sociale zekerheid. Op voorwaarde dat we de financiering ervan niet verder uithollen. Volgens het federaal planbureau liepen die taxshiften, vrijstellingen, subsidies en andere cadeaus in 2018 op tot 16,03 miljard euro. Met één vijfde daarvan kunnen we alle wachtlijsten wegwerken.”

“U saneert 27 miljoen weg bij ‘mobiliteitshulpmiddelen’. Dat zijn rolstoelen voor mensen met een handicap. U zegt tegen die mensen: betaal het zelf, met uw persoonsvolgend budget … dat er niet is! Want er staan bijna 15.000 mensen op de wachtlijst voor zo’n budget!”