Jambon I bespaart 2 miljard euro: “Hardvochtig en asociaal”

De PVDA is scherp voor de geplande besparingen van de nieuwe Vlaamse regering, die vandaag in de pers te lezen zijn. “Nu is meteen duidelijk waarom Jambon vrijdag zo krampachtig probeerde de begroting te verbergen”, reageert Jos D’Haese, fractieleider voor PVDA. “Deze regering bespaart 2 miljard op de kap van de samenleving. De zogenaamde ‘investeringsregering’ van Jambon blijkt een ordinair besparingskabinet.”De PVDA belooft de besparingen hard aan te vechten.

zaterdag 5 oktober 2019

Jambon I bespaart 2 miljard euro: “Hardvochtig en asociaal”

De besparingen zullen volgens de PVDA in de eerste plaats de gewone, hardwerkende Vlaming treffen. “Het ticket tot de samenleving wordt duurder, zei Jan Jambon, maar blijkbaar is de show gewoon afgelast. In het ‘warme Vlaanderen’ wordt hardvochtig op mensen bespaard. Op de kinderbijslag, op wonen, op gezinszorg, op onderwijs, op mensen met een beperking”, reageert Jos D’Haese. “Minister van welzijn Wouter Beke beloofde 270 miljoen voor de wachtlijsten in de zorg. Waar is dat geld? Vandaag blijkt dat er slechts enkele tientallen miljoenen overblijven. Met deze regering zullen de wachtlijsten onvermijdelijk verder aangroeien”, zegt D’Haese.

Verder betaalt het personeel de rekening, aldus D’Haese. “Er zijn de voorbije legislaturen bij de overheid al duizenden jobs weggesaneerd, en veel diensten zitten op hun tandvlees”, aldus D’Haese. “Een kritisch en emanciperend middenveld is van groot belang voor de samenleving, net als kunsten en cultuur. Maar Jambon bespaart 250 miljoen euro op subsidies voor cultuur en de sociale sector”, zegt D’Haese. De PVDA hekelt ook de besparingen op wonen. “Het is cynisch om te zien hoe Jambon vanuit de residentiële villawijken van Brasschaat het budget voor wonen met 327 miljoen euro verlaagt, terwijl de wooncrisis alleen maar groter wordt”, zegt D’Haese.

“Show me the money, vroeg de PVDA vrijdag in het parlement. Maar dat geld blijkt er niet te zijn. Keizer Jan Jambon De Eerste is een keizer zonder kleren.” “De beloofde investeringen van 1,6 miljard blijken fantoominvesteringen”, gaat D’Haese verder. “Fake news!” De PVDA zal de regering dinsdag interpelleren over haar begroting. “Het ‘warme, sociale’ Vlaanderen van Jan Jambon komt neer op een kille kaalslag”, zegt D’Haese. “Wij zullen ons daar fel tegen verzetten. Er is een brede tegenbeweging nodig tegen dit hardvochtig besparingsbeleid”, besluit D’Haese.