Jette: onder impuls van de PVDA groeit het verzet tegen de sluiting van het stationsloket

Zondag voerden de Jettenaren op initiatief van de lokale PVDA-afdeling al voor de 5de keer in 5 maanden tijd actie tegen de sluiting van het stationsloket. “De beslissing om het loket te sluiten dateert al van februari, maar toch blijft het protest aangroeien” zegt Karel Vermeersch, woordvoerder van PVDA Jette. “In februari waren we maar met 6, in maart al met 40 en nu hebben we 70 mensen op de been gebracht. De Jettenaren zijn erg dan ook heel gehecht aan hun station, het wordt elke dag door 3.500 mensen gebruikt.”

zondag 20 juni 2021

Het plan om het stationsloket te sluiten dateert van februari van dit jaar. Naast het loket van Jette sneuvelen ook in 43 andere stations de loketten. Maria Vindevoghel, federaal parlementslid van de PVDA, was aanwezig op de actie: “Ik zie niet alleen protest in Jette, maar ook in Ronse, Luik, Zaventem, noem maar op. De sluiting van de stations bedaart overal de gemoederen omdat het een aanval is op degelijke publieke dienstverlening.” stelt Maria Vindevoghel.

Het station van Jette wordt wel eens het grootste van de kleine Brusselse stations genoemd. Er passeren 5 verschillende lijnen en er zijn vier perrons. “Ik denk dat de NMBS onderschat hoe belangrijk het station is voor de mobiliteit van Jettenaren. Het wordt steeds moeilijker om je met de auto nog vlot te verplaatsen in de stad, en je hebt bovendien de kilometerheffing die eraan zit te komen. Dan is het onbegrijpelijk dat de dienstverlening in het station afgebouwd wordt.” zegt Karel Vermeersch.

Het gemeentebestuur van Jette pleitte er bij de NMBS voor om een nieuwe invulling te geven aan het station, maar dat is volgens de woordvoerder van de PVDA niet voldoende: “Een nieuw project voor het station is positief, maar het is verre toekomstmuziek. Wij willen dat het loket openblijft, zodat het later ook volwaardig deel kan uitmaken van het nieuwe stationsproject. Het station van de toekomst is volgens ons een station met maximale dienstverlening.”

Een mogelijke verklaring voor het aanhoudende protest tegen de sluiting zou wel eens de demografische samenstelling van de gemeente kunnen zijn. “In onze gemeente is er een groot aandeel ouderen die moeilijk met de automaat en de online app overweg kunnen. Zij komen door de NMBS in de kou te staan. De sluiting van het loket is een absurditeit. We vragen dan ook aan de NMBS om terug te komen op de beslissing.” concludeert Karel Vermeersch.