Kankergeneesmiddel meer dan 100 keer goedkoper in Nederland: zelfde prijsdaling in ons land kan met kiwimodel

In Nederland kost één pilletje van het kankermedicijn Revlimid 90 cent, in ons land 255 euro. “Het contrast met Nederland is enorm”, reageert Sofie Merckx, Kamerfractieleidster van de PVDA en zelf huisarts. “Terwijl in Nederland de prijs onlangs nog met maar liefst 99% daalde, moet onze ziekteverzekering miljoenen ophoesten omdat het geneesmiddel nog onder geheim contract zit.”

dinsdag 31 mei 2022

De PVDA wil daarom dat de minister van Volksgezondheid Vandenbroucke het geheime contract van lenalidomide opzegt en een openbare aanbesteding organiseert om de prijs ook in ons land te kraken.

Lees hier het volledige persdossier

In Nederland kon de prijs zo fors dalen omdat de overheid, nu Revlimid niet meer afgeschermd is door patenten, een openbare aanbestedingsprocedure organiseerde voor generieke producenten. “Ook in ons land zou zo’n prijsdaling mogelijk zijn”, stelt Sofie Merckx. “Nederland past deels toe wat wij hier het kiwimodel noemen: via een openbare aanbesteding prijsdalingen afdwingen. Dat is heel wat anders dan wat er vandaag gebeurt. Nu wordt lenalidomide terugbetaald onder geheim contract, waarvoor patiënten en onze sociale zekerheid veel geld moeten ophoesten.”

De studiedienst van de CM berekende eerder dat lenalidomide voor de ziekteverzekering het tweede duurste medicijn is dat in de ziekenhuisapotheken wordt afgeleverd aan ambulante patiënten. Test-Aankoop becijferde dat het in 2018 maar liefst 75 miljoen euro kostte. Zo’n derde van de uitgaven voor immuunonderdrukkende medicatie bij diezelfde patiënten gaat enkel en alleen naar Revlimid.

“Sinds 2016 zit dit geneesmiddel onder een geheim contract tussen de minister van Volksgezondheid en farmareus Bristol-Myers Squibb”, licht Sofie Merckx toe. “Minister Vandenbroucke zet het geheime contract dat onder De Block gesloten werd, verder. Dat de prijs in Nederland nu zo drastisch gedaald is, zou een belletje moeten doen rinkelen bij de minister.”

De PVDA vraagt daarom dat de minister het geheime contract opzegt en net zoals in Nederland een openbare aanbesteding organiseert om de prijs te laten zakken. “Waarom blijft ons land dit dure geneesmiddel onder contract terugbetalen? Onze noorderburen tonen aan dat het anders kan”, concludeert Sofie Merckx. “De geheime contracten lopen nu door tot er generische geneesmiddelen op de markt komen. Daardoor blijven de prijzen in ons land artificieel hoog. Daar moet paal en perk aan gesteld worden. Wij pleiten ervoor dat minister Vandenbroucke het geheime contract van Revlimid onmiddellijk opzegt. In plaats daarvan moet de minister een openbare aanbesteding organiseren zoals wij voorstellen in het kiwimodel. Dat kan onze ziekteverzekering meer dan 74 miljoen euro besparen.”