Foto Atelier PRO, Flickr

Het onderwijs in Limburg is verder achteruit gegaan. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de provincie. In Genk is het aantal vroegtijdige schoolverlaters bijna verdubbeld in vergelijking met 2014. Bijna één op vier jongeren verlaat de schoolbanken zonder diploma. Gelijkaardige cijfers zien we in de andere ex-mijngemeenten. Kim De Witte, Vlaams parlementslid voor PVDA, reageert.

Ik groeide op in Kolderbos, een arme wijk met veel kansarme kinderen. Ik ging naar school in het Atheneum in Genk, schuin tegenover het Sint-Jan Bergmanscollege, waar onze minister-president Jan Jambon (N-VA) op school zat.

Op mijn school was er een grote mix: kinderen van mijnwerkers, Ford-arbeiders, mensen met en zonder migratieachtergrond. Als ik daar één ding geleerd heb, dan is het wel dat arme kinderen NIET dommer zijn dan rijke kinderen.

Maar toen ik verder ging studeren waren er maar vijf leerlingen van het laatste jaar die naar de universiteit gingen. In de wijk waar ik ben opgegroeid ging niemand naar het hoger onderwijs.

Ons onderwijs laat veel talenten liggen. Dat blijkt uit het onderzoek van de provincie Limburg vijf jaar geleden. En de situatie is niet verbeterd vandaag. Luc De Schepper, rector van de UHasselt, trok al aan de alarmbel: “Eind jaren 1990 kwam bijna één op drie van de afgestudeerden uit een gezin met laaggeschoolde ouders, vandaag is dat gedaald tot één op vijf". De democratisering van het hoger onderwijs is mislukt. De achteruitgang heeft te maken met de werking van ons middelbaar en lager onderwijs. Dat reproduceert ongelijkheid: 1 op 2 van de armste kinderen zit in het beroepsonderwijs (BSO) versus 1 op 30 van de rijkste kinderen. Een kind uit een arm gezin heeft 7 keer (!) méér kans om een C-attest te krijgen dan een kind uit een rijk gezin.

En dat heeft niets – NIETS – te maken met intelligentie. Arme kinderen zijn NIET dommer dan rijke kinderen. Dat heeft wél te maken met het feit dat ons onderwijs niet de sociale lift is die het zou moeten zijn. Vlaanderen is top of the world in segregatie: 44 procent van onze leerlingen zit in concentratiescholen. De nieuwe Vlaamse regering gaat dat niet veranderen, integendeel. De N-VA gaat voor méér eliteonderwijs, met behoud van de veel te vroege studiekeuze, afschaffing van de maatregelen voor een betere sociale mix, nieuwe besparingen op leerkrachten en werkingsmiddelen.

Volgens minister Ben Weyts (N-VA) kan je onderwijs vergelijken met een kapitalistische onderneming. Kinderen zijn vermogensbestanddelen, leerkrachten vermogensbeheerders. En die moeten renderen. Dat is een ultraliberale visie. Mijn visie is breed. Onderwijs heeft niet alleen een economische maar ook een pedagogische functie: zorgen dat kinderen opgroeien tot sterke personen. Een democratische functie: kritische burgers opleiden die zelfstandig kunnen denken. En een sociale functie: leren functioneren in onze diverse en snel veranderende samenleving.

Het zwarte goud in Limburg is verdwenen. Maar we hebben heel veel jonge mensen. Die moeten we opleiden. Niet in elitescholen en concentratiescholen. Wél in gemengde scholen, waar kinderen leren omgaan met elkaar, leren samenwerken. Want dat is de belangrijkste vaardigheid die je een kind kan meegeven: leren samen werken. De super-samen-werker, hét geheim achter alle vooruitgang van de mensheid. En waar we nog veel nood aan zullen hebben, als we een duurzame toekomst willen uitbouwen.

1 reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2020-01-27 17:55:24 +0100
    Spijtig genoeg is onderwijs NIET langer voor IEDEREEN. En dat is magertjes uitgedrukt. De kinderen van fabrieksarbeiders, de laagste bedienden, postmannen & vrouwen, allen die werkzaam zijn bij De Lijn, de NMBS, al degenen die al jaren NIET MEER als werkzoekenden staan ingeschreven omdat ze ofwel met brugpensioen zijn kunnen gaan, of nu met dienstencheques de eindjes aan elkaar proberen te knopen, en ga zo maar ff nog een paar kilometers verder, hebben geen gelijke kansen met die van de betere, gegoede burgers… Je ziet inderdaad geen kinderen van advocaten, notarissen of ander dergelijke dubbel & dik verdieners in een BSO zitten laat staan in een BUSO, zelfs niet op een technische school. Dat is geen schande, integendeel. We zullen altijd loodgieters, elektriciens, enz.. nodig hebben. Als er geen boeren meer zouden zijn, dan hebben we ook geen patatten, vlees & groenten niet meer op onze borden. Een kind van een gewone werkmens moet dezelfde kansen krijgen als die andere. Arm zijn is geen schande. NIEMAND kiest ervoor om voor een hongerloontje te moeten gaan werken. Ons onderwijs moet (nog eens) grondig herzien worden… Geen ELITE scholen meer!! Een verplicht percentage buitenlandse of migranten kinderen voor iedere school. Of ze nu van de Overheid of van de Katholieken zijn. In de ogen van God, Onze Vader, zijn we allemaal mensen… Of hebben we ondertussen alles vergeten wat we ooit op de schoolbanken geleerd hebben…???

Ieder kind wordt geboren als “niet racistisch”… Het is de betere klasse die onze kinderen opstoken tot racisme. Of is dat ook niet waar? Ooit al eens gezien dat het rijke zoontje van Meneer of Madame X een kind van een band-werker op zijn verjaardagsfeestje uitnodigt?? Neen! Die zijn niet welkom.

Inderdaad, deze kinderen zijn NIET minder intelligent als die andere… Maar ze hebben vanwege hun achtergrond sowieso minder ondersteuning thuis. Ofwel kunnen de ouders hen niet beter helpen, ofwel hebben ze de fut en de courage niet meer om dat te doen. Ten andere, ouders zijn er om hun kinderen NORMEN & WAARDEN mee te geven, niet om hen te helpen met scheikunde, wiskunde, of andere “kunde”. Daar betalen we verdomme onze leerkrachten voor. En niet te weinig… En van mij mogen ze gerust een dikke 3,5 maand verlof hebben. Zo’n bende van +/- 25 aapjes in bedwang houden, en ze ook nog meekrijgen in het vak dat je aanreikt, is geen kattenpis.

Om af te ronden : ELITE scholen moeten eruit. Kinderen van migranten en/of arbeidersgezinnen moeten evenredig verdeeld worden over de verschillende onderwijsnetten…. BASTA !!

Volg de PVDA op de voet