Lipton, Bekaert, UPS …: tijd om iets te doen aan ontslagen om beurswaarde op te krikken

Foto: Maria Vindevoghel.

126 jobs zijn bedreigd bij Lipton, meer dan 200 bij Bekaert, 94 bij UPS … In de ene na de andere grote multinational komen jobs op de tocht te staan. Nochtans maken die bedrijven grote winsten. De PVDA wil een verbod op collectief ontslag bij bedrijven die dividenden uitkeren aan hun aandeelhouders.

Ze volgen elkaar op, de aankondigingen van dreigend collectief ontslag. Bij staaldraadfabrikant Bekaert willen de aandeelhouders een rendement van 10% in plaats van de huidige 5%. Om dat te realiseren is de directie bereid om meer dan tweehonderd werknemers op straat te zetten.

Zelfde verhaal bij voedingsproducent Unilever, die een goed draaiende productielijn van de Liptonfabriek in Vorst wil verhuizen naar Polen. 126 jobs zijn daardoor bedreigd.

Bij koerierbedrijf UPS is er werk genoeg, maar de directie gaat er toch mensen ontslaan en nog meer inzetten op flexibele en onzekere jobs.

Overal is er verzet. Ook Maria Vindevoghel, ex-vakbondsafgevaardigde en PVDA-lijsttrekster voor de Kamer in Brussel, reageerde: “Een zakelijk bericht in de krant, een koude douche voor bijna 100 werknemers van pakjesbedrijf UPS in Diegem. Ik ken verschillende van hen. De woede is groot. Jarenlang hebben ze keihard en flexibel gewerkt. En nu krijgen ze stank voor dank van het bedrijf dat ze mee groot hebben gemaakt. ‘Wie anders dan wij heeft voor de winst gezorgd?’, zei een delegee mij daarnet aan de telefoon.”

“De nachtshift in Diegem verhuist naar Eindhoven”, gaat Vindevoghel verder. “Er verdwijnen ook enkele tientallen administratieve functies, die elders in Europa zullen worden ingevuld. Het doel van de herstructurering is ‘de efficiëntie op te drijven’, aldus de directie. Gaat het slecht met het bedrijf? Helemaal niet. UPS is winstgevend, maar het bedrijf gooit zich in een concurrentieslag met prijsbreker Amazon. We weten wat dat betekent: een race to the bottom met ontslagen, onderaanneming, afbraak van loon- en arbeidsvoorwaarden tot het niveau van slavenarbeid. Totaal onaanvaardbaar!”

De PVDA is solidair met de werknemers die strijden voor hun job. We willen algemeen ook strijden tegen ontslagen die bedoeld zijn om de beurswaarde van een bedrijf op te krikken. Met ons voorstel voor een “wet-InBev”(*) verbieden we collectieve ontslagen in bedrijven die winst maken of dividenden uitkeren. Plannen voor herstructurering of collectieve afdanking moeten eerst voorgelegd worden aan een paritair orgaan. Dat orgaan onderzoekt de motivatie en geeft al dan niet zijn goedkeuring. We vorderen alle overheidssteun, subsidies en belastingkortingen terug van winstgevende bedrijven die toch werknemers afdanken.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Eddy Lauwers
    heeft gereageerd 2019-03-30 17:03:36 +0100
    Nochtans heeft de huidige regering volop ingezet op kostenverlagingen voor de bedrijven. De patronale bijdragen SZ werden verlaagd via de taks/shift van 33 naar 25%. De BTW op elektriciteit werd verhoogd van 6 naar 21%, de accijnzen op diesel werden gelijkgesteld met die op benzine, die op tabak en alcohol stegen eveneens en daar boven op werd de suikertaks ingevoerd. De consument, wij dus, betaalt en klopt de rekening? Waarschijnlijk niet want er werd fors bespaard in de gezondheidszorg. Meer dan 4.000 medicamenten zijn momenteel niet verkrijgbaar. Er is sprake van een begrotingstekort van 11miljard… De Ven.B. verminderde van 34 naar 25%, de notionele aftrek bleef bestaan alsook de afspraken (rulings) die de multinationals met de fiscus konden maken waardoor veel van die bedrijven zeer weinig tot geen belasting betalen. Ook de Vlaamse regering liet zich niet onbetuigd en deelde susbsidies uit. Toch verhuist Bekaert naar Tsjechië waardoor er hier ruim 200 banen verdwijnen waaronder nota bene 100 in onderzoek en ontwikkeling!
    Het wordt hoog tijd dat onze overheden afdwingbare voorwaarden verbinden aan het toekennen van voordelen aan multinationals.
  • Maneul Trinidad
    heeft gereageerd 2019-03-29 18:02:49 +0100
    Proficiat.

Zo hoort het. Deze bedrijven zijn hier gevestigd en profiteren van subsidies, steun, goed opgeleide mensen, … Maar als er winst is vloeit dat niet terug naar samenleving, maar naar de aandeelhouders. 90% van de aandelen zitten bij de 10% rijksten. Dat is dus een directe transfer van rijkdom van arm naar rijk.

Er wordt grof geld verdiend op de ruggen van de arbeiders die steeds harder moeten werken in ruil voor minder geld, slechtere arbeidsvoorwaarden en ze moeten steeds meer doen, met minder.

Maw dat de overheid voorwaarden stelt is niet meer dan normaal.

We hebben jouw steun nodig