Luchtvaartpersoneel doet Ryanair plooien

Ongelooflijk maar waar, stewards en piloten krijgen de multinational Ryanair klein. David boekt zijn eerste overwinning op Goliath. Door samen een vuist te maken en vol te houden: strijd loont.

vrijdag 26 oktober 2018

Waar is de tijd dat Ryanairbaas Michael O'Leary liever zijn beide handen zou hebben laten afkappen dan met de vakbonden aan tafel te schuiven? De man van 886 miljoen euro vertikte het om met zijn werknemers in gesprek te gaan. Angst als motivatie om je werk goed te doen, moest volstaan. Deed je je mond toch open, dan vloog je. En toch rechtten de moe getergde werknemers van Ryanair de rug. Verschillende keren legden stewards en piloten het werk neer. Gezamenlijk trokken ze aan hetzelfde zeel over de landgrenzen heen. Dit alles resulteerde in een eerste grote overwinning. Voor het eerst gaat Ryanair er formeel mee akkoord om de Belgische arbeidswetgeving toe te passen voor zijn werknemers in België. Vanaf 31 januari is het gedaan met het uitbetalen van lonen onder de armoedegrens, met het ontzeggen van de toegang tot de sociale zekerheid en het verhinderen van elke pensioenopbouw. Wat juridische veroordelingen nooit gedaan gekregen hebben, haalt het eengemaakte en strijdende personeel van Ryanair nu binnen.

Sociale rechtvaardigheid ondanks de regeringsleiders

Dat Ryanair het Belgische arbeidsrecht eindelijk gaat toepassen, is niet de verdienste van de Belgische regering, noch van de Europese ministers. Jarenlang keken ze de andere kant uit. Toen de acties groot en krachtig werden en niemand ze nog kon negeren, zelfs de regeringsleiders niet, veranderden die hun houding. Van straal negeren gingen ze over naar loze beloftes maken. Op geen enkel moment hebben ze werkelijk hun handen vuilgemaakt om de uitbuiting te stoppen.

De strijd gaat door

“Ryanair maakte vorig jaar 1,4 miljard euro winst, maar voor een flesje water moesten werknemers betalen.”

Toch is het nog niet gedaan. Om zijn werknemers maximaal uit te uitbuiten werkt Ryanair met onderaannemers. Crewlink en Workforce zijn de twee grootste. Voor deze mensen geldt het akkoord niet. Wanneer de vakbonden verder gaan onderhandelen over de werkomstandigheden, zullen zij deze mensen zeker niet vergeten. Alvast vier vergaderingen zijn gepland. Alleen samen, stewards en piloten (in onderaanneming of niet), valt er te winnen. Die les hebben de werknemers van Ryan al doende geleerd. Daarnaast weten ze ook dat akkoorden alleen onder druk worden afgedwongen. Verdere stakingsacties moeten het mogelijk maken om een goed akkoord verder af te dwingen.

Een voorbeeld voor het Ryanairpersoneel in heel Europa

Het is de eerste keer dat Ryanair een akkoord sluit met piloten én cabinepersoneel. Ook het erkennen van de rechtmatige vertegenwoordigers van het personeel in de vorm van de vakbonden is een serieuze stap in de goede richting. Deze overwinning is op alle vlakken historisch. In heel Europa is het nu duidelijk dat er te winnen valt op deze brutale mastodont. Het personeel in België zal niet blijven stilzitten. De angst heeft plaatsgemaakt voor hoop. Een eengemaakte Europese strijdbeweging kan ver komen.  De werknemers van Ryanair hebben hun collectieve kracht ontdekt, ingezet en volgehouden. Zo hebben ze gewonnen, zo is de arbeidersbeweging groot geworden: strijd loont.

De PVDA feliciteert de werknemers en vakbonden

Sander Barrez, PVDA verkozene in Vilvoorde: “Wij feliciteren de werknemers en vakbonden met deze welverdiende overwinning en wensen hen veel succes met het vervolg van de onderhandelingen. We zullen hen blijven steunen: aan de piketten, door middel van onze petitie op supportryanaironstrike.be en door hun strijd bekend te maken bij vele werkers in binnen- en buitenland. Dit is niet het eindpunt maar het begin van een beweging. Als David tegen Goliath kan winnen, maakt de angst plaats voor hoop. Het zal anderen inspireren om zich ook te organiseren en te strijden tegen onrecht en voor sociale vooruitgang.”

Steun de werknemers van Ryanair hier.