Foto Solidair, Fabienne Pennewaert

In lockdown zitten met een gewelddadige man is gevaarlijk. Tijdens de coronacrisis bleek nog maar eens hoe groot het probleem van geweld op vrouwen nog is. Wat zich afspeelt achter gesloten deuren, wordt tijdens een lockdown nog minder gezien. Voor de internationale dag tegen geweld op vrouwen komen we op 22 november in actie. Doe mee!

Tijdens de vorige Lock down in maart is het aantal oproepen bij de hulplijn 1712 verdrievoudigd. Er zijn niet alleen meer oproepen, het aantal dat over partnergeweld gaat, nam ook gevoelig toe. Een gecoördineerde nationale aanpak is dringend nodig.

De nieuwe regering sprak het engagement uit om van de strijd tegen geweld tegen vrouwen een prioriteit te maken. We zullen streng toekijken dat het niet bij mooie woorden blijft. Daarom steunen we de oproep van het platform Mirabal om op 22 november actie te voeren tegen geweld tegen vrouwen én voor een echte aanpak. Wees erbij!

Wat zijn onze eisen?

1. Verlaag de drempel om geweld te melden
  2. Stop de straffeloosheid
  3. Bescherm de slachtoffers
  4. Investeer in preventie

Lees er meer over in dit artikel van Maartje De Vries, voorzitter van Marianne, de vrouwenbeweging van de PVDA

Waar kan je mee actie voeren?

Alle acties gebeuren coronaproof (zie ook de precieze info in de Facebookevents)

• Brussel: om 12u30 aan het Europakruispunt (Centraal Station)

• Antwerpen: om 12u30 aan het Justitiepaleis (inschrijven verplicht via het formulier dat je vindt in het Facebookevent

• Gent: om 12u30 op de Vrijdagmarkt (inschrijven verplicht via het formulier dat je vindt in het Facebookevent)

• Hasselt: om 14u op het Kolonel Dusartplein (inschrijven verplicht via het formulier dat je vindt in het Facebookevent)

• Kortrijk: om 14u, aan standbeeld "Moeder Aarde" in het Koning Albertpark

• Luik: om 12u30 op de Place Saint-Lambert

• Bergen: van 10u tot 13u op de place du Béguinage (inschrijven verplicht via het formulier dat je vindt in het Facebookevent)

Je vindt ook alle informatie en de afspraken in het Facebookevent van het platform Mirabal.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • David Slootmaekers
    heeft gereageerd 2020-11-19 23:26:06 +0100
    Het Family justice center werkt al jaren actief rond IFG met een succesvolle ketenaanpak, bericht hier ook eens over
  • Webredactie