Na veroordeling Novartis vraagt PVDA hoorzitting over geheime deal tussen Novartis en De Block

Farmamultinational Novartis werd door de Belgische Mededingingsautoriteit een boete opgelegd nadat het jarenlang onterecht de veiligheid van Avastin in vraag stelde. “Maar Novartis was niet alleen”, reageert Sofie Merckx, huisarts en federaal fractievoorzitster voor de PVDA. “Ook toenmalig minister De Block en het FAGG spuide mist rond dit middel. We vragen een hoorzitting om de zaak op te klaren.”

donderdag 26 januari 2023

De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) legde de farmamultinational Novartis een boete op van bijna 2,8 miljoen euro wegens misbruik van hun machtspositie in het schandaal rond de behandeling van de ernstige oogziekte maculadegeneratie. De BMA meent dat Novartis jarenlang onterecht de veiligheid van het gebruik van het veel goedkopere Avastin in twijfel trok.

“Maar niet enkel Novartis verspreide geruchten”, meent Merckx. “Ook toenmalig minister van Volksgezondheid Maggie De Block en het FAGG spuiden mist over Avastin. Daarmee gingen ze in tegen de mening van de wetenschappelijke experten. Zo vertelde De Block in 2019 in het parlement zelfs dat patiënten hun ogen zouden kunnen verliezen”, herinnert Merckx zich. “En hoewel het FAGG vaststelde dat Avastin ‘doeltreffend’ en ‘in het algemeen gunstig’ is, bleven ze tijdens een hoorzitting in de Kamercommissie toch hameren op de onzekerheden rond neveneffecten.”

In dezelfde hoorzitting vertelde Dr. Claeys, vertegenwoordiger van vzw-oogartsen, dat er in 2014 en 2015 stappen werden gezet voor de terugbetaling van Avastin. Maar deze plannen werden van tafel geveegd nadat de minister een geheim contract sloot over de terugbetaling van Lucentis, Novartis’ middel tegen deze oogziekte.

“Dit roept ernstige vragen op over de inhoud van die deal rond de terugbetaling van Lucentis”, meent Merckx. “Waarom koos mevrouw De Block voor een geheime deal met Novartis hoewel Avastin het goedkopere alternatief was? Waarom waren De Block en het FAGG (het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten, n.v.d.r.) tot in 2019 gekant tegen het off-label gebruik van Avastin, terwijl het in Nederland reeds werd gebruikt? Eiste Novartis dat er geen off-label gebruik van Avastin werd toegestaan? Hierover moet klaarheid komen. Daarom vragen we met de PVDA een hoorzitting over deze deal.”

“Tot op heden is Avastin nog steeds niet officieel terugbetaald in België voor maculadegeneratie en moeten oogartsen het veel duurdere Lucentis gebruiken”, vervolgt Merckx. “Daarom vragen we ook aan minister Vandenbroucke om hier zo snel mogelijk werk van te maken.”

“Deze saga toont nogmaals aan hoe belangrijk transparantie is in het geneesmiddelenbeleid”, besluit Merckx. “Vandaag valt 35% van onze geneesmiddelenuitgaven onder geheim contract. We moeten het gebruik van die geheime contracten aan banden leggen.”

Verslag Kamercommissie: https://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/55/ic022x.html
Verslag hoorzitting: https://www.dekamer.be/FLWB/PDF/55/0758/55K0758001.pdf