Nationale actiedag vakbonden: PVDA wil lonen deblokkeren en legt wetsvoorstel Goblet-Hedebouw voor aan regering

“Het leven wordt aan snel tempo duurder. We zien dat de winsten van de grote bedrijven en de dividenden de hoogte in schieten, maar de lonen van de werkende mensen blijven geblokkeerd. Dat is toch niet meer normaal? Ik begrijp niet hoe de regering, en zeker de sociaaldemocraten en de groenen, dit kunnen blijven verdedigen”, zegt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw in de marge van de nationale actiedag van de vakbonden.

vrijdag 22 april 2022

“De grote beursgenoteerde Belgische bedrijven kondigden recordwinsten aan van in totaal 21 miljard euro. Dan moeten ze toch echt stoppen met beweren dat er geen ruimte is om te onderhandelen over loonsverhogingen”, aldus Raoul Hedebouw.

De PVDA roept de regering op om de wet die de lonen blokkeert, te veranderen. De partij stelt daarom aan de regering het wetsvoorstel ter beschikking dat destijds werd ingediend door Raoul Hedebouw en wijlen Marc Goblet.

“De mobilisatie is bijzonder groot vandaag, in het hele land. De vakbonden hebben eerder ook al meer dan 87.000 handtekeningen opgehaald voor de herziening van de loonblokkeringswet, en plannen een grote nationale betoging op 20 juni. Het is hoog tijd dat de regering – en in de eerste plaats de regeringspartijen die zich links noemen – eens goed naar deze boodschap luistert”, besluit de PVDA-voorzitter.