9 redenen waarom je het nieuwe ManiFiesta niet wilt missen

Het Feest van de Solidariteit komt er héél binnenkort aan. Afspraak in Oostende op 9 en 10 september. Waarom je er zeker bij moet zijn? Zijn negen redenen voldoende? ;)

vrijdag 25 augustus 2023

1. Een nieuw jasje voor het Feest van de Solidariteit

ManiFiesta kreeg dit jaar een volledige make-over. Niet alles is nieuw, maar veel zal het niet schelen. Er is een nieuwe festivaldirecteur, een volledig heringericht terrein, nieuwe tenten, efficiënter openbaar vervoer, een nieuwe professionele filmzaal, een zéér grote waaier aan sport- en vrijetijdsactiviteiten (minivoetbal, darts, hardlopen, schaken, bench pressen...), een nieuw kinderdorp, sportfiguren (wat dacht je van wielerlegende Johan Museeuw en bokskampioene Delfine Persoon?), opiniemakers, wetenschappers, comedians, lokale culinaire specialiteiten... Enzovoort, enzovoort, enzovoort. En natuurlijk: muziekoptredens naar ieders smaak.

👉 Check het volledige programma

2. Mensen tegen het lijf lopen en samen het sociale en politieke jaar aftrappen

Een blik op onze maatschappij leert ons dat er heel wat aan de hand is. Op sociaal, democratisch en ecologisch vlak staan we voor huizenhoge uitdagingen. En laat ManiFiesta nu net dé plek zijn waar we samenkomen en bespreken hoe wie die strijd het komende jaar kunnen aanpakken, zowel lokaal, nationaal en internationaal. Hoop wordt geboren uit verzet.

Dit wil je niet missen:

👉 Het Centraal Moment, zaterdag om 15.30 uur op de Main Stage, met een toespraak van onze voorzitter Raoul Hedebouw.

👉 “Vraag het aan Peter en Raoul”, ontmoeting met twee kopstukken van de PVDA, zondag om 14.30 uur.

👉 “Europa in strijd”, met Europese vakbondsleiders (zaterdag om 11.00 uur)

3. De hele wereld op één plek

De hele wereld? Wel ja, bijna. Op ManiFiesta kun je tientallen internationale gasten ontmoeten. Ze komen uit alle hoeken van de aardbol met hun getuigenissen en strijdverhalen. We debatteren over de verhoudingen in de wereld die volop aan het veranderen zijn. En we versterken de vredesbeweging.

Dit wil je niet missen:

👉 Een voorproefje van Peter Mertens’ nieuwe boek “Muiterij. Hoe onze wereld kantelt” - zondag om 11.00 uur.

👉 Het debat “De polycrisis en nieuwe wereldverhoudingen” met Jeremy Corbyn (VK), Sevim Dagdelen (Duitsland) en Peter Mertens. Zaterdag om 13.00 uur.

👉 Meerdere debatten over recente bewegingen, strijd en veranderingen in Afrika.

4. Syndicalisten aller landen, verenigt u ... op ManiFiesta!

Het internationale vakbondsdorp is opnieuw een plek vol debatten, activiteiten en stands. Dit jaar zijn er vakbondsorganisaties uit liefst twaalf landen aanwezig!

Speciale internationale gast is Chris Smalls. Hij ziet eruit als een rapper, maar voerde strijd – en won – tegen een multinational. Smalls richtte de eerste vakbond bij Amazon in de Verenigde Staten op.

En verder veel schoon vakbondsvolk uit eigen land natuurlijk, zoals Thierry Bodson (voorzitter ABVV), Marc Leemans (voorzitter ACV), Hillal Sor en Najar Lahouari (ABVV-metaal), Stefaan Decock (algemeen secretaris ACV Puls), Pia Stalpaert (voorzitster ACV Voeding & diensten), Angeline Van Den Rijse (voorzitster ABVV Oost-Vlaanderen), Erik Van Deursen (regiosecretaris ABVV West-Vlaanderen) enz.

Maar ook internationale syndicalisten waar we naar uitkijken: Luc Triangle (algemeen secretaris van het Internationaal Vakverbond, IVV), Kitty Jong (vicevoorzitter FNV, Nederland), Laurent Brun (topman CGT, Frankrijk), Othmane Baqa en Boutayeb Bouchkhachakh (CDT, Marokko) enz.

5. De jongeren en hun plein op ManiFiesta

ManiFiesta is ook een festival voor en door jongeren. Een festival dat de weg bereidt voor de wereld van morgen. We hebben in onze samenleving te kampen met veel verschillende crisissen, en de jongeren zullen de gevolgen ervan het hardst voelen. Ze aanvaarden niet dat de wereld is zoals ie is. En gelijk hebben ze. Op ManiFiesta komen jongeren samen om te feesten, maar ook om hun engagement te voeden.

Het Jongerenplein en de Rebel Stage bieden plaats aan jongerenorganisaties en je vindt er een gevarieerd programma met muziek, cultuur en politiek. Gemaakt voor en door jongeren.

Dit wil je niet missen:

👉 “Jongeren trotseren het kapitalisme”, ontmoeting met Raoul Hedebouw en de jonge Franse politcus Louis Boyard. Zaterdag, 13.00 uur

👉 “Klimaat, een kwestie van klasse?” Debat met Jos D’Haese, Natalie Eggermont en Jeremy Corbyn. Zondag, 15.00 uur.

👉 Maar ook: het muzikale programma (Dikke, Meltheads, dj-sets...), silent disco, e-sport, bungee run, chill zone ...

6. PioFiesta , het kinderdorp

ManiFiesta 2023 pakt uit met een volledig vernieuwd kinderdorp. PioFiesta is de plek waar de allerkleinste festivalbezoekers zich geen moment zullen vervelen. Denk aan circus, dans, acrobatiek, entertainment, slam, schminken, verhalen vertellen, springkasteel, ninja run, show... Één ding is zeker: die gaan ’s avonds goed slapen.

👉 Check het programma van PioFiesta

7. Sport in de kijker

Wielerlegende Johan Museeuw blikt terug op zijn wereldtitel, zijn overwinningen in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, en op zijn sport in het algemeen. En hij doet dat samen met die andere wereldtopper, bokskampioene Delfine Persoon. Ze komen vertellen over hun eigen carrière, maar ook over de sociale invulling die zij aan hun sport geven

Andere sportieve activiteiten: bench pressen, yoga, zelfverdediging, dansen (salsa, Turkse dans, bachata, tarantella, Palestijnse dans ...), minivoetbal...

8. Cultuur en humor

Oefen die lachspieren al want dit jaar komt Don Vitalski op bezoek met zijn Legendarische Dinsdagclub. Hij brengt mee: Herr Seele, Jan De Smet, Deborah Ostrega, en te veel ander schoon volk om hier op te sommen. Op zaterdag van 18.30 u. tot 21.30 u. rol je over de vloer van het lachen in de Cultuurtent

Wie een mondje Frans verstaat zal zich dan weer amuseren met de komiek Alex Vizorek.

En verder: slam, poëzie, jazz (met het Simon Gronowski-quintet), een grote boekenbeurs en nog veel meer.

9. Diversiteit en eenheid

ManiFiesta is ook een feest van eenheid. Elke provincie heeft haar eigen tent met een heel eigen uniek programma. Een lokaal biertje? Karaoke zingen? Campingfeestje bouwen? Ontmoeting met lokale actievoerders? Wereldkeuken proeven? Het kan allemaal.

ManiFiesta betekent ook: culturele diversiteit, diversiteit van afkomst, Nederlands en Frans door elkaar, diversiteit van geslacht en leeftijd ... Alles in eenheid en vriendschap.

Smartphone met de app van ManiFiesta

Download de app van ManiFiesta + bestel je ticket

Het leukste festival van ’t land komt eraan, en dat debat waar je al zo lang naar uitkijkt of dat optreden van die zalige artiest, die wil je voor geen geld missen.

Met de app van ManiFiesta heb je het volledige programma altijd bij de hand.