Arbeiders Volvo Trucks schrijven mee aan ons verkiezingsprogramma

Een partijvoorzitter die naar de fabriekspoort trekt om er te luisteren naar de arbeiders... Dat is vrij uniek in België, niet?

dinsdag 3 oktober 2023

Onze voorzitter Raoul Hedebouw trok naar Volvo Trucks in Gent, samen met Robin Tonniau, onze federale lijsttrekker in Oost-Vlaanderen, die zelf 15 jaar als arbeider werkte in de auto-industrie. Ze legden er de arbeiders onze Grote Bevraging voor.

“De antwoorden van de mensen gaan mee de speerpunten van ons programma bepalen”, zegt Raoul. “Wij willen echt luisteren naar de bezorgdheden van de mensen: Wat vinden arbeiders van de geblokkeerde lonen? Hoe staan ze tegenover de pensioenleeftijd op 67 jaar?”

Onze aanpak verschilt alleszins enorm van die van de andere partijen, die bij wijze van spreken niet weten waar de fabriekspoort ligt.

Wij willen arbeiders een plaats geven in de parlementen. Zo brengen we er de realiteit van de werkvloer binnen: hoe het is om in shiften te werken, de nacht te doen, samen te knokken voor betere werkomstandigheden.

Robin Tonniau

arbeider en federaal lijsttrekker voor de PVDA in Oost-Vlaanderen

Met Ronsenaar Robin Tonniau hebben we in Oost-Vlaanderen trouwens een federale lijsttrekker die zelf 15 jaar als arbeider in de auto-industrie werkte, eerst bij Volkswagen en dan bij Volvo. Een bewuste keuze.

“Veel werkende mensen voelen zich niet gehoord door de andere partijen, en ze hebben gelijk”, vertelt Robin. “Wij willen arbeiders een plaats geven in de parlementen. Zo brengen we de realiteit van de werkvloer binnen: hoe het is om in shiften te werken, de nacht te doen, samen te knokken voor betere werkomstandigheden. De strijd voor hogere lonen of tegen de verhoging van de pensioenleeftijd is voor ons heel concreet. Zo kunnen wij echt de megafoon zijn voor de werkende klasse in het politiek halfrond.”

De komende maanden willen we nog veel meer mensen aanspreken en hun mening vragen. Ons doel: de mening van 100.000 mensen verzamelen.

We trekken daarvoor massaal naar markten, wijken, maar dus ook bedrijven. Daarmee hebben we een unieke manier van campagne voeren in ons land.

Geef jouw mening

Zin om ook jouw mening te geven? Je kunt de Grote Bevraging ook online invullen.