ArcelorMittal: lancering ‘Toekomstplan voor onze staalindustrie’

De geplande investering om groen staal te produceren in Gent staat op de helling. “Dit is een cruciale investering voor de toekomst van onze staalindustrie, voor onze jobs en voor het klimaat” stelt Federaal parlementslid en schepen in Zelzate Steven De Vuyst. “Wij hebben een plan opgemaakt om de toekomst van het Gentse staalbedrijf veilig te stellen.”

dinsdag 27 februari 2024

ArcelorMittal

De Europese directie wil later dit jaar beslissen over de investeringen in de DRI-installatie en de elektrische ovens in haar Gentse vestiging. De CEO van ArcelorMittal Europe, Geert Van Poelvoorde, heeft echter duidelijk gemaakt dat ArcelorMittal liever de DRI-installatie bouwt waar energie goedkoper is. Ook de investering in de elektrische ovens staat op de helling.

Hoge energieprijzen bedreigen toekomst staalindustrie

Om groen staal te produceren is stabiele en goedkope hernieuwbare energie cruciaal. De hoge energieprijzen vormen vandaag de belangrijkste bedreiging voor de Europese en Belgische werkgelegenheid. De Europese industrie is ook het slachtoffer van de protectionistische maatregelen van de VS. De Inflation Reduction Act van president Joe Biden biedt ongeziene financiële ondersteuning aan bepaalde strategische industriële investeringen. In Texas wil ArcelorMittal nu een tweede DRI-installatie bouwen en het daar gemaakte materiaal over de hele wereld exporteren. Ook binnen de EU is er een onderlinge subsidie-oorlog tussen de grootste industriële spelers, wat voor de kleinere landen zoals België geen goede zaak is. De staalreus lijkt vandaag niet langer te willen investeren in de DRI-projecten in Asturië en in Gent. ArcelorMittal verkiest liever Duitsland en Frankrijk waar ze op meer overheidssteun en lagere energieprijzen mogen rekenen.

PVDA-toekomstplan

“ArcelorMittal heeft 5.000 mensen in dienst, direct en minstens evenveel indirect. De bouw van het staalbedrijf in 1962 speelde een belangrijke rol in de economische ontwikkeling van de regio. Het vormt het hart van de industrie in de Gentse haven. Het belang van deze industrie kan moeilijk overschat worden. Wij hebben daarom een plan opgemaakt om de toekomst van het Gentse staalbedrijf veilig te stellen.” legt Osman Disli, ex-vakbondsafgevaardigde bij ArcelorMittal en vandaag PVDA-kandidaat voor het Vlaams Parlement, uit.

Het 'toekomst-plan voor de staalindustrie' bestaat uit drie assen:

Steven De Vuyst

• 1. Gecontroleerde energieprijzen. Wij stellen een Energiewet voor om de stroomprijzen te blokkeren op basis van de reële productiekosten (het “kost+ systeem”). “Dat is ook hoe prijzen werden bepaald vóór de liberalisering van de energiesector. Die ingreep is perfect mogelijk op Belgisch niveau, aangezien de elektriciteitsproductie voor ons land quasi volledig in België plaatsvindt”, legt federaal volksvertegenwoordiger Steven De Vuyst uit.
  • 2. Publieke investeringen in hernieuwbare energie en waterstof. Daarnaast is er een overheidsplan nodig om niet alleen de prijzen, maar ook de energiebevoorrading te garanderen. De productie van groen staal met waterstof en elektriciteit vereist enorme hoeveelheden hernieuwbare energiebronnen. “Met de liberalisering van de energiemarkt werd ons goedkope en groene energie beloofd. Wat we kregen, zijn hoge prijzen en investeringen in hernieuwbare energie die te lang werden uitgesteld. De huidige situatie is het totale failliet van de liberalisering van de energiemarkt. Het is vandaag tijd om de roer om te gooien”, zegt Osman Disli.
Osman Disli

• 3. De recordwinsten moeten terug in het Gentse staalbedrijf herinvesteerd worden. “De huidige subsidiewedloop in Europa maakt het mogelijk dat een multinational als ArcelorMittal de Europese lidstaten tegen elkaar uitspeelt om steeds meer overheidssteun. We vragen aan Premier De Croo om dit punt op de Europese agenda plaatsen en een einde te maken aan deze subsidie-race, nu België de komende maanden het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie heeft opgenomen” zegt Federaal parlementslid de Vuyst. ArcelorMittal heeft in België de afgelopen jaren ook recordwinsten gerealiseerd, met 602 miljoen euro winst in 2021 en 834 miljoen euro winst in 2022. “Deze recordwinsten moeten opnieuw geïnvesteerd worden in de toekomst van het staalbedrijf. Dat is ook een kwestie van respect voor de duizenden staalarbeiders en bedienden die voor deze winst hebben gezorgd”, concludeert Osman Disli.