Besparen op Zelfmoordlijn is dodelijk

De PVDA wil alles in het werk te stellen om de aangekondigde besparingen op de Zelfmoordlijn, Sensoa en andere organisaties die inzetten op preventie, tegen te houden. “Onbegrijpelijk dat deze regering snijdt in preventie”, zegt Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams parlement. “Dat is helemaal geen besparing, de gevolgen hiervan betalen we als samenleving dubbel en dik terug. Besparen op organisaties als de Zelfmoordlijn is dodelijk. Is dat het excelleren van het Vlaanderen van Jambon?”

maandag 16 december 2019

Besparen op Zelfmoordlijn is dodelijk

Vlaanderen heeft een erg hoog aantal zelfdodingen en spendeert al lang weinig middelen aan preventie. Toch besliste de Vlaamse Regering om ook bij organisaties die rond preventie werken het budget te verminderen. Sensoa, de Zelfmoordlijn, het Centrum voor Kankeropsporing, het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie: allemaal moeten ze het met minder doen. “Onbegrijpelijk”, reageert Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams Parlement. “Wij zullen alles in het werk stellen om deze besparingen tegen te houden.”

“Investeren in het lichamelijk en mentaal welbevinden van onze jongeren is ontzettend belangrijk’, zei Wouter Beke over de acties van Rode Neuzen Dag”, herinnert Lise Vandecasteele, Vlaams parlementslid voor de PVDA, zich nog. “Maar nog voor de haan drie keer gekraaid heeft, bespaart hij op Sensoa en de Zelfmoordlijn. Hoe is het mogelijk dat de voltallige regering eerst met veel vertoon de acties om jongeren mentaal sterker te maken komt steunen, om daarna in de eigen budgetten op diezelfde jongeren te besparen?”

“Budget wegsnijden op preventie, dat zal niemand geld besparen”, vult D’Haese aan. “Zeker in een regio als Vlaanderen waar de budgetten voor preventieve zorg al veel te laag zijn. Bovendien had Wouter Beke expliciet beloofd om niet te besparen op hulpverlening op het terrein. De gevolgen hiervan betalen we als samenleving dubbel en dik terug. Na het snoeiwerk in het sociaal werk en het middenveld, waardoor zelfs een inloopcentrum voor daklozen moet sluiten, toont de regering zo opnieuw dat ze onverantwoord en roekeloos bestuurt. Is dat de grootsheid waar deze regering het in haar regeerakkoord over heeft?”

De PVDA zal in het parlement een stemming vragen om de besparingen op geestelijke gezondheidszorg terug te draaien.

Hebt u vragen over zelfdoding of worstelt u met donkere gedachten? Neem dan contact op met de Zelfmoordlijn op het nummer 1813 of via www.zelfmoord1813.be.