Betogingsverbod: PVDA vraagt regering om wet die vrijheden inperkt, in te trekken

Vandaag wordt het "Wetsontwerp om justitie menselijker, sneller en straffer te maken III" opnieuw besproken in de Kamercommissie Justitie. Het belooft een pittig debat te worden. PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw vraagt de volledige intrekking van de tekst, die een nieuwe straf invoert, namelijk een verbod om deel te nemen aan betogingen.

woensdag 7 juni 2023 2 min leestijd

Vakbondsbetoging in Brussel. Een spandoek met daarop: "Vandaag Delhaize, aan wie is het morgen?" Voor het spandoek staat een persoon met de handen in de lucht en percussiestokken in de handen. Achter de spandoek staan vakbondsleden van het ACV en het ABVV

Raoul Hedebouw

Voorzitter PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

“Het middenveld en de vakbonden hebben zich van meet af aan verzet tegen deze aanval op onze democratische rechten. Vorig weekend ondertekenden 125 persoonlijkheden van alle strekkingen een opiniestuk waarin ze het wetsvoorstel aanklagen. Op 7 juni voeren vakbonden en middenveldorganisaties actie voor het kabinet van de minister van Justitie met de eis om de wet in te trekken. De regering moet naar hen luisteren.”

Voor de PVDA is dit wetsvoorstel de zoveelste in een hele reeks aanvallen op de democratische rechten in ons land. “We zitten vandaag in een context van hevige sociale strijd, denk maar aan de strijd bij Delhaize, waar de werknemers strijd voeren om hun arbeidsomstandigheden te beschermen”, legt Raoul Hedebouw uit.

“In plaats van de legitieme eisen van de mensen te beantwoorden met sociale maatregelen, kiest de regering de kant van de werkgevers en wil ze het recht op collectieve actie inperken. Dat zagen we vorig jaar al met de omzendbrief van minister Verlinden die het toen al mogelijk maakte om een betogingsverbod uit te vaardigen. We zagen het ook met het verbod op stakingspiketten voor Delhaize-winkels. En nu gaat de regering nog een stap verder, door de rechtbanken toe te staan om mensen drie jaar lang te verbieden om te betogen. Dat laten we niet gebeuren. De PVDA zal zowel in het parlement als op straat druk blijven uitoefenen tegen die plannen.”