Bonus topmanagers bpost onder druk van PVDA on hold gezet

Onder druk van de PVDA blokkeert minister van Post Petra De Sutter de bonussen voor topmanagers van bpost.

maandag 8 mei 2023

Petra De Sutter bij bpost

De linkse partij stelde de gulle extra’s al langer aan de kaak. Kritiek die wekenlang op een koude steen viel, tot vandaag. PVDA is tevreden met deze overwinning en duwt door om de bonussen definitief van tafel te vegen.

“Met gesjoemel en gefoefel brengt de top van bpost duizenden jobs in gevaar. De lijken blijven uit de kast vallen. Maar het management is zich blijkbaar van geen kwaad bewust. In volle schipbreuk wou het zichzelf nog eens flink trakteren op riante bonussen. Opslag met terugwerkende kracht, alstublieft. Van enige realiteitszin kunnen we hen niet verdenken”, stelt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw.

Bpost mag dan wel in volle bedrijfscrisis verkeren, het hield het bedrijf niet tegen haar topmanagers te willen trakteren op fikse bonussen. Topmanagers zouden tien procent extra per jaar kunnen verdienen. Het voorstel ligt woensdag 10 mei voor op de aandeelhoudersvergadering.

De linkse partij riep voogdijminister Petra De Sutter (Groen) in de Kamer verschillende keren op de bonussen tegen te houden. “De federale regering is hoofdaandeelhouder van bpost en kan het nieuwe bonusprogramma woensdag wegstemmen. In het parlement ging minister De Sutter onze oproep in eerste instantie uit de weg. Ze verdedigde de bonussen. Maar de druk werd onhoudbaar. We zijn tevreden dat wij dankzij ons oppositiewerk dit soort wanpraktijken uit de wereld helpen”, aldus Raoul Hedebouw.

Het voorstel om bonussen uit te keren komt van het ‘Bezoldigings- en Benoemingscomité’ van bpost. Dit comité staat onder leiding van Audrey Hanard, de voorzitter van de raad van bestuur van bpost, die de laatste dagen eveneens in opspraak kwam. Het gaat om een opslag van 10% op jaarbasis als bepaalde duurzaamheidsdoelstellingen worden behaald, zoals het vergroenen van het wagenpark.

“Vandaag stelt zich nog de vraag door wie de minister zich in dit dossier heeft laten adviseren? Toch niet door de twee kabinetsmedewerkers die op de loonlijst van bpost stonden?”, vraagt Hedebouw zich af. De PVDA-voorzitter grijpt deze kwestie aan om aan te dringen op meer transparantie en overheidscontrole bij de top van bpost.

Wat ligt er woensdag voor? Het gaat om een ‘langetermijnbonus’ op basis van groene KPI’s met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023. Deze geldt voor bpostgroup, maar ook voor managers in de VS: Radial). Dit komt neer op een opslag van 10% op jaarbasis.

Uittreksels uit ‘Bpost remuneration policy’, Subject to approval by the Shareholders’ Meeting.