Covid-19 eindelijk als beroepsziekte erkend

Covid-19 wordt eindelijk breder erkend als beroepsziekte. De PVDA zette deze vraag anderhalf jaar geleden al op de agenda van het parlement en reageert verheugd op deze vooruitgang. Covid-19 zal nu als beroepsziekte erkend worden voor alle werknemers die bij een clusterbesmetting op het werk besmet raken. “Dit is een belangrijke overwinning voor de werkende klasse,” reageert PVDA-volksvertegenwoordigster Sofie Merckx. “Het is tegelijk maar een eerste stap. Want ook met deze verbetering kunnen nog steeds niet alle werknemers die op de werkvloer een besmetting oplopen op een erkenning rekenen.”

donderdag 30 september 2021

Een nieuw koninklijk besluit moet ervoor zorgen dat elke werknemer uit de privé- of openbare sector die vanaf 18 mei 2020 corona heeft opgelopen bij een clusterbesmetting op het werk, een erkenning als beroepsziekte kan aanvragen (1). “Een belangrijke overwinning. Dit is een goede stap vooruit en wat ons betreft de logica zelve,” reageert PVDA-volksvertegenwoordigster Sofie Merckx. “Ik ben tevreden dat de minister onze redenering eindelijk volgt. Van zodra er op het werk een cluster is vastgesteld, moeten de besmettingen als beroepsziekte erkend worden en de getroffen werknemers de nodige bescherming genieten.”

PVDA diende in april 2020 al een wetsvoorstel in om Covid-19 als beroepsziekte te erkennen. De linkse partij zette de kwestie nu opnieuw op de agenda (2), nadat zes politieagenten in Charleroi op het werk besmet raakten en toch geen erkenning kregen. “Fedris besliste in eerste instantie om deze besmettingen niet als beroepsziekte te erkennen. Volgens het Federaal agentschap voor beroepsrisico's was onvoldoende aangetoond dat de agenten op de werkvloer besmet raakten. Die mensen konden dat niet begrijpen en ook wij vonden dit onrechtvaardig. We juichen toe dat men nu op deze beslissing terugkomt”, aldus Sofie Merckx. Minister van sociale zaken Frank Vandenbroucke bevestigde inderdaad de retroactieve uitbreiding van de erkenning als beroepsziekte.

Momenteel wordt covid-19 erkend als een beroepsziekte voor werknemers in de gezondheidszorg die een aanzienlijk verhoogd risico lopen op besmetting met het virus. Door druk van de PVDA en de vakbonden, konden werknemers uit de cruciale sectoren en essentiële diensten die in de periode van 18 maart tot en met 17 mei 2020 hebben gewerkt ook genieten van een erkenning. Dat was al een eerste belangrijke overwinning, aldus Merckx: “Zij hielden het land draaiende op het moeilijkste moment en namen daarbij enorme risico’s voor hun gezondheid.”

Vanaf 17 mei was het echter afgelopen met de erkenning. Werknemers moesten vanaf toen hun recht via het zogenaamde ‘open systeem’ verkrijgen. Een erg zware procedure waarbij de werknemer zélf het bewijs moet leveren van het oorzakelijk verband tussen zijn of haar ziekte en de blootstelling aan het beroepsrisico. In de praktijk levert dit open systeem nauwelijks een kans op erkenning.

De linkse oppositiepartij vindt de nieuwe erkenning van besmettingen bij clusteruitbraken dan ook een goede zaak. De vergoeding voor een beroepsziekte bedraagt 90% van het basisloon en is dus een stuk voordeliger dan bij gewone ziekte (60%). Ook het remgeld van medische en hospitalisatiekosten bij corona als beroepsziekte worden terugbetaald.

Sofie Merckx maakt wel een belangrijke kanttekening: “Het Koninklijk Besluit spreekt pas van een cluster vanaf vijf besmette werknemers, terwijl Sciensano de grens zelf op twee legt (3). Waarom neemt de minister dit niet over?” De linkse partij stelt tenslotte de veel te strenge beoordelingen van Fedris aan de kaak: “Het agentschap gedraagt zich als een verzekering die niet wil uitbetalen en daarom het aantal erkenningen zoveel mogelijk afremt. Op het totaal aantal ingediende dossiers door werknemers uit de essentiële sectoren, wordt een derde geweigerd. Daar moet verandering in komen”, besluit Sofie Merckx.

1. Elke door SARS-CoV-2 veroorzaakte ziekte bij werknemers die tijdens hun werk betrokken zijn geweest bij een uitbraak van besmetting in hun bedrijf zal erkend worden als beroepsziekte. Het koninklijk besluit zal bovendien retroactief toegepast worden vanaf 18 mei 2020, wat overeenkomt met het einde van de eerste lockdown. Bron: https://www.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/55/ic555.pdf

2. Een eerste keer 14 juli 2021, een tweede keer op 22 september 2021

3. Sciensano, het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid, spreekt zelf van een clusterbesmetting van zodra er op het bedrijf binnen de 14 dagen tijd twee met elkaar gelinkte coronabesmettingen voorkomen