De klimaatgeneratie wijst de weg: afspraak op 27 januari voor de grote klimaatmars

Rise For Climate! Op 27 januari trekt opnieuw een grote klimaatmars door Brussel. Na de fenomenale mars van 2 december en de ongeziene acties van duizenden scholieren, belooft het opnieuw een groot succes te worden.

maandag 21 januari 2019

Ambitieuze en rechtvaardige maatregelen voor het klimaat, dat is wat we nodig hebben. Op 2 december vorig jaar verzamelden 75.000 mensen in Brussel om dat duidelijk te maken. Het was - voorlopig - de grootste klimaatbetoging die ons land ooit gezien heeft.

Daar bleef het niet bij. Op 10 januari trokken zo’n 3000 scholieren naar Brussel om hun standpunt duidelijk te maken: “Wij zijn het beu, red het milieu!” Een week later waren ze met 15.000! Ze zullen elke donderdag actievoeren.

Op 27 januari is Brussel opnieuw het decor voor een grootse klimaatmars.

Toch lijken de traditionele partijen het signaal nog steeds niet begrepen te hebben. In het vragenuurtje in het parlement op donderdag 17 januari was de PVDA de enige partij die de scholierenstaking op de agenda zette. PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw had als enige voor een vraag voor klimaatminister Marghem. En haar antwoord was … beschamend.

• Bekijk hier de video van Raoul en het hallucinante antwoord van de minister.

Beschamend palmares

Het palmares van ons land inzake klimaatbeleid is ronduit beschamend. Met vier klimaatministers slagen we er niet in een degelijk beleid op touw te zetten. De klimaatdoelstellingen voor 2020 halen we niet en ook die voor 2030 dreigen de mist in te gaan.

Dat krijg je met een politieke klasse die haar prioriteiten laat dicteren door de industriële lobby. Die kreeg voor mekaar dat de traditionele partijen een zoveelste onrechtvaardige belasting willen invoeren: de koolstoftaks. Die taks lost niets op en doet opnieuw de gewone burgers betalen in plaats van de vervuilende multinationals. De gele hesjes hebben gelijk: de onrechtvaardige taksen moeten stoppen, tijd om het geld te halen waar het zit!

Ons land is een echte uitblinker in gebrek aan klimaatambitie. Slechts een paar dagen na de grote klimaatmars van 2 december stemde België als een van de enige EU-landen tegen een ambitieuzere energiebesparingsnorm. In plaats van op grote schaal te investeren in hernieuwbare energie, heeft de regering de kerncentrales zodanig laten verslijten dat de energiebevoorrading in het gedrang komt. In plaats van werk te maken van degelijk en goedkoop openbaar vervoer, werd op de dienstverlening bespaard en stegen de prijzen.

Het is duidelijk dat de noodzakelijke maatregelen voor het klimaat er niet vanzelf zullen komen. Ze moeten van onderuit afgedwongen worden. Om politici tot actie te dwingen, moeten ze met grote en veelvuldige acties op hun verantwoordelijkheid worden gewezen.

De handen in mekaar

Willen we het klimaatprobleem echt aanpakken, dan moeten we voluit kiezen voor een ecologische planning. Massaal en gecoördineerd investeren in nieuwe economische infrastructuur, bijvoorbeeld door om te schakelen naar waterstofeconomie. Maar daarvoor moeten de belangen van de industrielobby aan de kant worden geschoven.

Klimaatactivisten, vakbonden, gele hesjes, jongeren … als we allemaal de handen in mekaar slaan , kunnen we echte verandering afdwingen. De scholieren geven vandaag het goede voorbeeld. Afspraak op 27 januari in Brussel voor een nieuwe klimaatmars om een radicale, duurzame en sociaal rechtvaardige transitie te eisen.

De PVDA heeft een plan voor het klimaat!

hier