De regering die het protest muilkorft? Dat laten we niet gebeuren!

Groeiende ongelijkheid, de hebzucht van multinationals, de klimaatcrisis, racisme, de vele moorden op vrouwen... er zijn in ons land genoeg redenen om op straat te komen. Maar in plaats van te luisteren naar de mensen die opkomen voor verandering, wil de regering het protest strafbaar maken. De vakbonden en middenveldorganisaties laten zich echter niet doen.

vrijdag 2 juni 2023 2 min leestijd

Actievoerders van vakbonden tijdens een betoging voor de zorg

De voorbije maanden zagen we beelden van politie en deurwaarders die stakingspiketten bij Delhaize braken. Enkele weken geleden werden veertien activisten van milieuorganisatie Greenpeace gearresteerd tijdens een vreedzame actie in de haven van Zeebrugge. De voorbije jaren werden ook meerdere vakbondsleiders vervolgd. In deze tijden van crisis – klimaat, economisch ... – krijgen mensen die hun democratische rechten uitoefenen het steeds harder te verduren.

In deze context van aanvallen op het recht om actie te voeren diende minister van Justitie Van Quickenborne (Open Vld) een wetsvoorstel in dat de vrijheid ondermijnt en dat mensen wil verbieden om deel te nemen aan betogingen.

Dat is een zware aanval op een van onze fundamentele democratische rechten. De minister beweert dat het hem te doen is om de veiligheid en dat het alleen gaat om relschoppers.

Ten eerste mogen we niet vergeten dat er al een heel arsenaal aan juridische instrumenten bestaat om relschoppers te vervolgen en te straffen.

Ten tweede, is het zo, zoals de vakbonden aangeven, dat het de regering niet erg te vertrouwen is als het aankomt op dit soort beloftes. Toen de wet op het “kwaadwillig hinderen van het verkeer” werd ingevoerd, werd beloofd dat de wet nooit zou worden gebruikt tegen vakbondsacties. Toch kregen ABVV-voorzitter Thierry Bodson en andere vakbondsleden op basis van deze wet voorwaardelijke gevangenisstraffen...

Bovendien werd de aanval op een heel geniepige manier uitgevoerd. De regering repte er met geen woord over en probeerde de wet op de vrijheidsbeperking via een subparagraaf te laten goedkeuren in de Kamercommissie Justitie.

En helemaal laf is dat dit gebeurt met Vooruit, PS, Groen en Ecolo in de regering. Die partijen beweren progressief te zijn, maar ze willen het recht om te betogen inperken.

Onder druk van de vakbonden, middenveldorganisaties en de PVDA zag de minister zich genoodzaakt om de discussie en stemming over zijn voorstel uit te stellen tot 7 juni. Een eerste overwinning die ons aanzet om ons te blijven verzetten tegen deze aanval op onze democratische rechten. Dat was trouwens ook de boodschap van de 25.000 mensen die op 22 mei betoogden om de strijd van de Delhaiziens te steunen.

Wij eisen de volledige intrekking van het wetsvoorstel. Democratische rechten zijn mensenrechten. Opkomen tegen de machthebbers is geen misdaad.

Afspraak op 7 juni

• om 9 uur voor de rechtbank in Brugge, om de Greenpeace-activisten te steunen. Meer info
  • om 10 uur voor het kabinet van de ministerie van Justitie, Kruidtuinlaan 50 in Brussel, een oproep van de vakbonden