Drie maatregelen om tekort aan mondmaskers snel aan te pakken

“Elke avond om 20 uur applaudisseren we voor onze helden”, zegt Peter Mertens, voorzitter van de PVDA. ”Maar onze helden hebben ook schrik. Ze hebben bescherming nodig.” De PVDA heeft drie voorstellen om aan mondmaskers te geraken: de productielijnen ombouwen, als overheid de invoer exclusief in handen nemen, en beslag leggen op bestaande stocks.

donderdag 2 april 2020

Drie maatregelen om tekort aan mondmaskers snel aan te pakken

“Een van de honderden getuigenissen die ik ontving, kwam van een vrouw uit de zorg”, vertelt Peter Mertens. “Ze werkt in een rusthuis. Ze heeft er net een week ziekteverlof op zitten. Ze krijgt geen masker. Alleen haar koorts wordt gemeten. Ze heeft schrik. 94 procent van de zorgkundigen gaat werken met schrik, omdat er onvoldoende beschermingsmateriaal is.”

Er was de voorbije dagen en weken veel commotie en discussie. Er is een tekort is en dat tekort moet worden opgelost. Dat is de essentie. Peter Mertens: “Waarom we als land wél 15 miljard euro willen uitgeven aan gevechtsvliegtuigen, maar geen geld vijl hebben voor strategische stocks van mondmaskers, daarover, en over nog veel meer, moeten we het later hebben. Nu moeten we naar de oplossingen kijken. En dan moeten we voorbij de markt durven kijken.”

De PVDA heeft drie voorstellen:

De productielijnen ombouwen. We kunnen bedrijven die hun productie snel kunnen omvormen, zoals de textielreuzen Sioen en Ontex, verplichten om zich toe te leggen op de productie van mondmaskers. De eerste minister kondigt nu een taskforce aan om te kijken of dat kan. Dat is goed. Maar daarbij moet de rentabiliteit niet centraal staan, maar de nood. De dringende nood. Het is hoogdringend dat die maatregel nú genomen wordt. Dat gebeurt ook in andere landen. In Frankrijk is een fabriek uitgebreid zodat ze 10 miljoen maskers per week kunnen maken. In Spanje is SEAT gestart met de productie van maskers. In de VS produceren GM, Chrysler en Tesla maskers. Dat kan hier ook.

Als overheid de invoer exclusief in handen nemen. Vandaag kan iedereen in het buitenland mondmaskers bestellen en invoeren. Men kan bestellingen plaatsen via allerhande speculanten en traders. De regering maakte het zelf mee dat een bestelling verkeerd liep omdat de trader in laatste instantie zijn prijs opdrijft. Dat is crapuleus. Bij de vluchtelingencrisis heb je mensensmokkelaars die dik verdienen op de ellende. Vandaag heb je maskersmokkelaars en speculanten die dik verdienen op deze ellende. Schakel de traders en speculanten uit en ga via exclusieve invoer via de overheid.

De stock van mondmaskers opeisen van opkopers en speculeerders die er winst mee willen maken, terwijl de mensen in de frontlinie niet genoeg beschermingsmateriaal hebben.

“Deze regering moet de ideologie van de markt verlaten. Ze mag niet langer de bedelende en vragende overheid zijn, maar een actieve en interveniërende overheid die durft in te grijpen”, besluit Peter Mertens.