Een wetenschapper met een warm hart: Ben Van Duppen trekt onze Antwerpse gemeenteraadslijst

Ben Van Duppen is schepen in Borgerhout, fysicus en coördinator van onze studiedienst. Hij trekt in 2024 onze lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen. “Ik ga de stem van de gewone Antwerpenaren vertegenwoordigen, van zij die iedere dag deze stad doen draaien.”

woensdag 20 december 2023

Ben Van Duppen.

Ben Van Duppen is 34 en een geboren Antwerpenaar. Hij groeide op in Borgerhout, liep school in Deurne en studeerde in Wilrijk. In 2016 behaalde hij zijn doctoraat in de theoretische kwantumfysica aan de UAntwerpen en een jaar later won hij er de Vlaamse PhD Cup mee.

Hij trouwde in 2019 met Ward en na bijna in alle postcodes van ‘t Stad gewoond te hebben, vonden ze hun stekje in Borgerhout. Ward is taalwetenschapper in het Australische Melbourne. Ben gaat hem heel graag bezoeken, maar komt even graag terug thuis.

Ik hou van Antwerpen in al zijn facetten. Slenteren langs de Scheldekaaien, tot laat palaveren op café met vrienden, op de wilden boef buren tegenkomen en op de hoek van de straat veel te lang blijven plakken, dat geeft enorm veel energie.

Ben Van Duppen

“Het wordt tijd dat er een nieuwe wind waait door het Schoon Verdiep”

“Het stadsbestuur is vastgeroest. Het pakt dan wel uit met dure prestigeprojecten, maar voor de Antwerpenaar loopt alles in de soep. Ze maken van Antwerpen een stad voor de allerrijksten. Ik ga de stem van de gewone Antwerpenaren vertegenwoordigen, van zij die iedere dag deze stad doen draaien”, stelt Ben.

Met Ben Van Duppen kiezen we voor verrassende vernieuwing. Wij groeien sterk in de Antwerpse wijken en stijgen in de peilingen naar de vierde plaats. Op die golf lanceren we nu een nieuwe stem in de Antwerpse verkiezingsstrijd. De leden van onze partij gaven hem hun steun op het jongste Antwerpse congres.

“Ik voel me enorm gesteund door dat vertrouwen”, zegt Ben. “De PVDA staat sterker dan ooit in onze stad. Ik heb er veel zin om dat ook om te zetten in een sterke sociale stem op het Schoon Verdiep en zo het verstikkende beleid van besparen en verdelen van De Wever te doorbreken.”

Ben gelooft sterk in de democratie van onderuit: luisteren naar wat er nodig is en samen voor verandering zorgen. “De laatste jaren heb ik over heel de stad mee Antwerpenaren in beweging gebracht, samen hebben we overwinningen geboekt. Zo hebben we mee verzekerd dat in Wilrijk de bussen blijven rijden, dat er een extra veer over de Schelde vaart en dat de markt in Deurne en Borgerhout blijft staan. Keer op keer tonen we dat we van onderuit verandering kunnen afdwingen”, gaat Ben verder. “Ik neem alle grote en kleine bezorgdheden serieus, en ga er samen mee aan de slag.”

In Borgerhout tonen we dat je veel verder raakt door te besturen mét alle bewoners. En dat er alternatieven bestaan voor wat De Wever aan de stad opdringt.

Ben Van Duppen

Die filosofie trekt Ben als schepen ook door in het Borgerhouts bestuur (Groen-PVDA-Vooruit).

“Ik ben heel trots op wat we met de progressieve ploeg realiseren. We hebben een sociale begroting die investeert in mensen en verenigingen die het lokale weefsel versterken. Toen de energiecrisis toesloeg, hielpen we verenigingen, zoals de scouts of armoedeverenigingen, hun factuur te betalen. Zo moesten ze niets bij hun leden halen. Als antwoord op het huisartsentekort in Antwerpen hebben we de Gezondheidskiosk mee in het leven geroepen, waar iedereen terecht kan. Dat wordt enorm geapprecieerd”, legt Ben uit. “We tonen dat je veel verder geraakt door te besturen mét alle bewoners. En dat er alternatieven bestaan voor wat De Wever aan de stad opdringt. Dat werk super goed.”

Ben en zijn team werken de komende periode hun programma voor Antwerpen uit. “Verwacht je aan voorstellen die tonen dat het anders kan en die stevig onderbouwd zijn. Als wetenschapper sta ik daarop”, zegt hij. “Over de speerpunten van de campagne gaan we momenteel in gesprek met meer dan tienduizend sinjoren. ‘Practice what you preach’ heet dat zeker?”

Voor Ben mag één thema alvast centraal staan: de wooncrisis in Antwerpen. “De grote bouwpromotoren mogen van het stadsbestuur de stad opkopen om peperdure appartementen te bouwen. Dat drijft de prijzen van gewone woningen op. Steeds meer van mijn vrienden verhuizen omdat het gewoon onbetaalbaar is. 1.000 euro per maand huur voor een appartementje als je niet wil dat er schimmel op de muur staat, dat is toch niet normaal?”, zegt Ben.

“En het stadsbestuur bakt liever zoete broodjes met die promotoren dan in te grijpen. Ze zeggen dat die hoge prijzen allemaal maar ‘een gevoel’ zijn. Die leven precies in een andere stad. Antwerpen heeft nood aan veel meer betaalbare woningen, laten we daar een prestigeproject van maken.”

Ben volgt Peter Mertens op als lijsttrekker. “Dat wordt geen eenvoudige taak. Peter heeft bergen verzet en zijn stempel stevig op de Antwerpse politiek gedrukt. Ik ben heel blij dat hij dat als lijstduwer gaat blijven doen. Ik ga de strijd met De Wever alvast met volle goesting aan!,” besluit Ben.