Geen vakantie voor doorzetters: de strijd gaat verder bij Delhaize

Geen zomerpauze in de strijd bij Delhaize. Het personeel blijft opkomen tegen het franchiseringsproject van de directie. Vorige week was het Brussels personeel in staking. Gisteren werd er gestaak bij Delhaize Fruithof in Berchem. PVDA-leden deden een solidariteitsbezoek.

vrijdag 4 augustus 2023 2 min leestijd

"Delhaize-personeel, voor elke dag, altijd klein geprijsd." Die boodschap staat te lezen op pancartes op een rij winkelkarren. Het stakend personeel van Delhaize Fruithof in Berchem zette ze daar neer. Een parodie op de bedrijfsslogan die vorig jaar uitkwam in een grote publiciteitscampagne. Delhaize kwam met een echt "anti-inflatieplan" voor de klanten met "producten voor elke dag, altijd klein geprijsd." Vandaag voelt het personeel zich als een afgeprijsd product.

Vijf maanden lang komt het personeel al op tegen het plan van de directie. Afgelopen maart kondigde Ahold Delhaize aan dat alle Delhaizewinkels gefranchiseerd zouden worden. Zoiets heeft zware gevolgen voor de lonen en werkomstandigheden van de 9000 Delhaiziens.

Overal in het land gaan de acties verder. Het personeel van de supermarktketen houdt vastberaden vol. Ze verdienen onze steun. Het Model Ahold Delhaize kan doorstromen naar de hele distributiesector. Tienduizenden werknemers uit de sector zouden de impact voelen. Iedereen heeft recht op een volwaardig loon en fatsoenlijke werkomstandigheden.