Hoe de werknemers van AB InBev een multinational op de knieën dwongen

Na 13 dagen staken hebben de werknemers van AB Inbev de multinational doen plooien. Er kwam een serieuze vooruitgang in het respecteren van de gezondheidsmaatregelen. Hoe ze dat voor elkaar kregen? Een overzicht van de ingrediënten voor deze overwinning.

vrijdag 18 september 2020

Hoe de werknemers van AB InBev een multinational op de knieën dwongen

Ondanks het coronavirus is de brouwerij van AB InBev nooit stilgelegd. In 2019 maakte het bedrijf maar liefst 7,4 miljard euro winst, maar daarvan werd niets geïnvesteerd in maatregelen om de werknemers te beschermen. Er waren niet voldoende maskers, er was heel weinig plexiglas, men kon zich niet op aanvraag laten testen, enzovoort. De directie probeerde zelfs een uitbraak van covid-19 te verdoezelen. Nog steeds liggen twee getroffen werknemers in coma, één van hen is er heel erg aan toe.

De stappen naar de overwinning

"27 en 28 augustus werden twee positieve gevallen van covid-19 ontdekt", legt ABVV-afgevaardigde José Borrego uit. “Wie in contact kwam met de besmette personen werd niet verwittigd en bleef nog zes dagen aan het werk.” Resultaat: het aantal besmettingen in de afdeling liep op tot 11 gevallen. Toch weigerde de directie de hele afdeling te laten testen.

"Toen we hoorden van de besmettingen namen we contact op met de vakbondsdelegatie om onze hulp aan te bieden", legt Amandine Linotte, dokter bij Geneeskunde voor het Volk, uit. Tachtig werknemers werden getest. In plaats van mee te werken probeerde de directie het afnemen van tests te verhinderen. Voor de ABVV-afgevaardigden was dat de druppel die de emmer deed overlopen. De vakbond besliste te staken en eiste de overplaatsing van de directrice human resources en de preventieadviseur en de invoering van striktere regels om te voorkomen dat het virus zich in de toekomst verder zou verspreiden.

Terwijl de werknemers van AB Inbev moesten staken voor hun gezondheid, testte ook een lid van de toekomstige regering op covid-19. Alle onderhandelaars en de koning werden binnen het uur getest. Die snelle aanpak staat in schril contrast met de manier waarop het personeel van AB Inbev behandeld werd.

Na drie dagen staken liet de directie het bedrijf ontsmetten en zorgde ze voor meer plexiglas, maar de andere punten wou ze niet toegeven. De staking ging verder en werd heel goed opgevolgd. Toen begon de directie te dreigen. Tijdens elke ploegenwissel stuurde de directie berichten om de werknemers ertoe aan te zetten weer aan de slag te gaan. Deurwaarders legden stakers dwangsommen op (een vakbondsafgevaardigde kreeg voor liefst 11.000 euro dwangsommen gepresenteerd). Het ging zelfs zo ver dat een partner van een staker om 21 uur een deurwaarder over de vloer kreeg.

Solidariteit besmet het hele land

De intimidatie werkte niet. De staking breidde zich uit. Ook de werknemers van het depot in Leuven gingen in staking. Twee dagen lang staan zeven van de negen lijnen stil. "We zullen dit niet vergeten", zegt een ontroerde José Borrego. Ook andere depots (Hoegaarden, Jumet, Anderlecht) sloten zich aan. De solidariteit overschreed niet enkel de taalgrenzen maar ook die van het bedrijf. Verschillende delegaties van bedrijven uit de regio gingen naar het piket om hun steun te betuigen.

In Jupille stelde de vakbond een covid-procedure op. Die moet garanderen dat werknemers zich op vraag kunnen laten testen en dat de quarantaine en de bescherming van werknemers die in contact zijn geweest met degenen die positief testten, goed georganiseerd wordt. Na 13 dagen wordt dat protocol besproken tijdens een verzoeningsvergadering, waarna de werknemers op een algemene vergadering beslissen om het werk te hervatten.

Strijd loont, ook in tijden van corona

Deze strijd heeft belangrijke resultaten opgeleverd:

•  Vanaf nu kan elke werknemer vragen om getest te worden
  •  Er komt een externe audit, begeleid door vier vertegenwoordigers van de werknemers en twee van de directie. Die audit moet nagaan hoe de besmetting is kunnen gebeuren en moet regels uitwerken om te verhinderen dat het virus zich in de toekomst in het bedrijf kan verspreiden (die regels zouden kunnen inspireren om ook in andere bedrijven in het land te worden toegepast);
  •  Er kwam ontsmettingsmiddel en beter beschermingsmateriaal;
  • Alle eisen tot dwangsommen werden ingetrokken

Als we één ding moeten onthouden van wat de werknemers van AB Inbev hebben meegemaakt, dan is het wel de enorme golf van solidariteit. De solidariteit tussen de werknemers in het noorden en het zuiden van het land was één van de sleutels tot deze overwinning. De staking bij AB Inbev heeft aangetoond dat solidariteit werkt. Ze heeft bewezen dat overwinning mogelijk zijn, zelfs in tijden van corona.