Ja, er is een alternatief voor het asielbeleid van Francken

"Het is mijn beleid of een opengrenzenbeleid", zegt Bart De Wever. "Het is dit of een massale regularisering", aapt Charles Michel na. Ook bij de pensioenhervorming en alle dossiers waar de regering-Michel in moeilijkheden komt, horen we datzelfde liedje: de oppositie vertelt leugens en heeft geen alternatief. Is dat echt zo?

vrijdag 12 januari 2018

Wie bedreigt onze werkgelegenheid, sociale zekerheid en sociale huisvesting?

"Iedereen binnenlaten betekent het einde van onze sociale zekerheid", zei N-VA-kamerfractievoorzitter Peter De Roover vorige week in Le Soir.  De machtigste partij in de regering voert een cadeaupolitiek voor de multinationals en de superrijken, breekt de lonen af met een indexsprong, wil de werkloosheidsvergoeding in de tijd beperken en bruggepensioneerden dwingen weer aan het werk te gaan … maar stelt de vluchtelingen verantwoordelijk voor de achteruitgang van de situatie van de werknemers in België.

Zijn de vluchtelingen ervoor verantwoordelijk dat we tot 67 jaar moeten werken, voor de indexsprong, de flexi-jobs? Of is het de regering die dat beslist, ook al beloofden al de regeringspartijen voor de verkiezingen het omgekeerde?

Zijn de vluchtelingen verantwoordelijk voor de sluiting van Ford Genk, ArcelorMittal in Luik of Caterpillar in Charleroi? Of is het de regering die de multinationals naar België lokt met fiscale cadeaus en toelaat dat die later van de ene op de andere dag vertrekken, ook al maken ze miljarden winst?

Kunnen de vluchtelingen er wat aan doen dat er te weinig sociale woningen zijn? Of is dat de schuld van de regionale regeringen die er al jaren te weinig bouwen, terwijl tienduizenden mensen op de wachtlijst staan?

Verdelen om te heersen

De schandalen rond de Panama en andere -Papers blijven al maanden opduiken. "Meneer Michel, neem Francken liever aan om te strijden tegen de fiscale fraude! Het is eerbaarder en het brengt meer op",  zo reageerde een manifestant ironisch tegen het beleid van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken. Ondertussen doet de regering-Michel het tegenovergestelde: ze schiet met losse flodders op de fiscale fraudeurs, maar met scherp op onze pensioenen, onze lonen, de openbare diensten, de kwaliteit van de werkgelegenheid … en wijst intussen de vluchtelingen met de vinger.

Verdeel-en-heers is minstens even oud als het kapitalisme zelf. Karl Marx verklaarde meer dan een eeuw geleden al dat het propageren van racisme onder de arbeiders tot doel had hen te verdelen en de grote fortuinen ongemoeid te laten. "De gemiddelde Engelse werknemer verafschuwt de Ierse werknemer in wie hij een concurrent ziet die zijn levensniveau omlaag haalt. […] Ze balanceren tussen religieuze, sociale en nationale vooroordelen tegen de Ierse arbeiders. […] Dat is het geheim van de onmacht van de Engelse arbeidersklasse, niettegenstaande haar organisatie. Het is het geheim van het behoud van de macht door de kapitalistenklasse, en die is zich daar terdege van bewust." Vervang vandaag "Ier" door "moslim" of "vluchteling" en je herkent helemaal wat er vandaag gebeurt.

Als Michel & co naar de PVDA hadden geluisterd ...

Niemand vlucht voor zijn plezier uit zijn land, niemand laat zomaar hebben en houden achter en neemt het risico in de Middellandse Zee te verdrinken of maandenlang opgesloten te worden in overbevolkte vluchtelingenkampen waar hij slecht behandeld wordt.

De vluchtelingencrisis van 2015, toen duizenden Syriërs, Irakezen en Afghanen hun land ontvluchtten, was het gevolg van oorlogen waar ook onze regering aan deelnam. Om niet te spreken van de oorlog in Libië, die niet alleen dat land in de chaos stortte maar ook de hele regio destabiliseerde en allerlei terroristengroepen deed ontstaan. Theo Francken was overigens een fervent verdediger van de Belgische bombardementen in Libië! Alleen de PVDA verzette heeft zich elke keer tegen die oorlogen en waarschuwde dat ze enkel chaos zouden meebrengen en een vruchtbare grond zouden creëren voor terroristengroepen. Maar de regering-Michel volhardt in die boosheid en wil nieuwe oorlogsvliegtuigen aankopen die miljarden kosten ...

Ook de klimaatopwarming dwingt meer en meer mensen om te emigreren, maar de regering-Michel luistert liever naar de belangen van het VBO en de winsten van Electrabel & co dan het klimaat te redden. Op de Europese klimaattop in Luxemburg vroegen de Belgische onderhandelaars hun klimaatdoelstellingen te verlagen!

De regering-Michel zegt dat er geen alternatief is voor haar asielbeleid en dat alleen haar aanpak een "massale regularisatie" en de komst van miljoenen vluchtelingen kan voorkomen. Maar het is haar beleid dat verantwoordelijk is voor de vluchtelingencrisis.

VN noemt kampen in Libië "een schande voor het geweten van de mensheid"

"Ik werd aangehouden van zodra we landden in Soedan, ik werd urenlang ondervraagd en met stokken op mijn voeten geslagen. Pas twee dagen later werd ik vrijgelaten. Ik was zo bang dat ik nadien nog drie dagen ziek in mijn bed lag", vertelt de 18-jarige Kamal, die in september nog in Brussel was.1 Soedanezen ontvluchten het dictatoriale regime van al-Bashir in Soedan, maar Theo Francken laat precies diens ambtenaren naar België komen om die vluchtelingen te identificeren en ze terug te kunnen sturen. Ngo's, mensenrechtenorganisaties en de oppositie hadden de regering nochtans al herhaaldelijk gewaarschuwd dat de vluchtelingen het risico liepen dat ze bij hun terugkeer gefolterd zouden worden.

In Griekenland zitten duizenden mensen vast in "hotspots" (vluchtelingenkampen aan de poorten van Europa) op de Griekse eilanden. Kampen met een opvangcapaciteit van 2.000 mensen tellen er 7.000. "In Moria slapen 4.000 mensen in tenten, die niet geschikt zijn voor de winter: ze slapen met 4 of 5 in minuscule tentjes voor 2 of 3 personen. Als het regent, wordt alles nat: kleren, dekens, enzovoorts. Velen worden ziek. Het is complete horror. De mensen worden er compleet gek. Er zijn hier heel veel kinderen. Ik schat zo’n 2.000. Er zijn heel veel Syrische en Iraakse gezinnen. En veel niet-begeleide minderjarigen. En dan zijn er nog de vele kinderen die niet als dusdanig worden erkend en meegeteld", zegt iemand die in Moria werkt.

De regering-Michel gaat er ook prat op dat ze "de migratieroute tussen Libië en Italië heeft gesloten". Maar de Verenigde Naties noemt de kampen in Libië, waar de regering-Fayez Seraj met de steun van Europa 20.000 mensen heeft geparkeerd, "een schande voor het geweten van de mensheid". Bij hun bezoek aan Libië in november 2017 waren de VN-waarnemers geschokt door wat ze zagen: "Duizenden mannen, vrouwen en kinderen uitgehongerd en getraumatiseerd, op elkaar gestampt, opgesloten in hangars en ontnomen van hun waardigheid". En dan hadden ze het niet eens over de mensen die als slaven verkocht worden.

Libanon, een landje met 4 miljoen inwoners, telt 1,5 miljoen vluchtelingen

Welke oplossing hebben Michel & co voor deze mensen? Ze daar laten? Is dat het "menselijke" beleid van deze regering? Is dat echt het enige alternatief?

Die kampen zijn niet alleen oorden waar de mensenrechten compleet met voeten worden getreden, ze riskeren ook de regio te destabiliseren. Libanon, een landje met 4 miljoen inwoners, telt 1,5 miljoen vluchtelingen ... Dat is op termijn onhoudbaar. Er is geen enkele toekomst in die kampen: je kunt de vluchtelingen er wel een tijd vasthouden, maar niet eindeloos. De mensen zullen altijd kiezen voor hoop. Hoop op een beter leven, zelfs met gevaar voor hun leven, liever dan de langzame dood in de kampen.

Welk alternatief?

Als de regering-Michel haar beleid voortzet, zullen niet minder, maar meer mensen uit wanhoop hun land ontvluchten en proberen in Europa te geraken, zelfs met gevaar voor hun leven. In tegenstelling tot wat Charles Michel beweert, is er wel een alternatief: de conventie van Genève.

De conventie van Genève over het vluchtelingenstatuut heeft niets te maken met "een open-grenzenbeleid" en evenmin met het opvangen van miljoenen vluchtelingen in België. Uiteraard is één land niet in staat miljoenen vluchtelingen op te vangen. Een crisis van deze omvang vereist een collectief Europees antwoord dat de vluchtelingen spreidt over verschillende landen. De landen die er het meest opvangen krijgen steun (financieel, maar ook logistiek) van de andere landen om het aan te kunnen.  Dat is precies de geest van de conventie van Genève over het vluchtelingenstatuut: dat vraagt respect voor de mensenrechten van de vluchtelingen én een collectieve aanpak van de vluchtelingencrisis.

Er moeten ook legale en veilige routes komen naar Europa. Dat zou duizenden levens redden (sinds 2000 verdronken al 33.000 mensen in de Middellandse Zee) en de handel van de mensensmokkelaars opdoeken.

De oorzaken van de migratie aanpakken én een collectief georganiseerde opvang is het enige reële alternatief om de vluchtelingencrisis op te lossen. Het beleid van de horrorkampen van Charles Michel & co zullen enkel grotere vluchtelingen crisissen creëren in de toekomst.

1 De Morgen, 20 december 2017