Kamer stemt redding Brusselse havenspoorlijn weg

Deze morgen stemde de Kamer een resolutie weg voor het behoud van de spoorverbinding in de haven van Brussel. “We hadden echt gehoopt dat onze resolutie zou goedgekeurd worden”, reageert PVDA volksvertegenwoordiger en auteur van de resolutie Maria Vindevoghel verbijsterd.

woensdag 9 december 2020

Kamer stemt redding Brusselse havenspoorlijn weg

“Er is eigenlijk grote eenheid binnen de commissie over het probleem”, legt Vindevoghel uit. “De ecologisten van Ecolo en Groen hadden voor hun regeringsdeelname er zelf ook een wetsvoorstel over ingediend. Maar nu stemt de hele regering, inclusief de groenen, dat voorstel weg. Zogezegd omdat ze het aan de regering willen overlaten. De ‘nieuwe constructieve politiek’ die Vivaldi aangekondigd had, is blijkbaar begraven.”

De laatste spoorverbinding voor de Brusselse haven hangt aan een zijden draadje. Eén spoor blijft over, met een onbewaakte overgang die diagonaal de Vilvoordselaan kruist en eindigt op Schaarbeek-Vorming. Maar ook voor dat spoor zijn er afbraakplannen. Het voorstel van PVDA vraagt aan de regering om snel een onderhandelde oplossing te zoeken voor het probleem. De tijd dringt, want in maart 2021 zouden de werken beginnen.

“Als die spoorlijn wegvalt, betekent dat een slag voor het vervoer van goederen per spoor”, legt Vindevoghel uit. “Minister Georges Gilkinet (Ecolo) wil de goederentrafiek verdubbelen tegen 2030. Ik snap niet hoe de regeringspartijen dan kunnen verantwoorden om tegen de resolutie te stemmen.” PVDA wijst ook op de toename van het aantal vrachtwagens in Brussel, mocht het spoor verdwijnen. “Nogal cynisch dat Groen-Ecolo de stadstol op gang trekken om het verkeer te verminderen, maar vandaag wel tegen het behoud van een spoorlijn stemmen”, besluit Vindevoghel. Volgens PVDA haalt elke goederentrein maar liefst 40 vrachtwagens van de weg.