Koopkracht en eerlijke belastingen zijn topprioriteit, blijkt uit Grote Bevraging bij meer dan 104.098 mensen

Vijf maanden lang peilden we naar de mening van de bevolking met onze Grote Bevraging. Over het hele land vulden 104.098 mensen de bevraging volledig in. “Dat een politieke partij zoveel mensen bevraagt, is een ongeziene democratische krachttoer”, reageert onze voorzitter Raoul Hedebouw.

donderdag 29 februari 2024

Een vrouw vult de Grote Bevraging in aan de campagnebus van de PVDA.

Na een open vraag – “Wat zou jij eerst veranderen als je het voor het zeggen hebt?” – legden we de mensen een aantal van onze voorstellen voor en vroegen we hen om zes nationale thema’s te rangschikken volgens prioriteit.

In de top drie springen de thema’s koopkracht en eerlijke belastingen eruit als absolute topprioriteiten (zie figuur 1).

Het toont aan dat veel mensen wakker liggen van hun portemonnee en dat ze zich vragen stellen bij hoe de lasten in onze samenleving zijn verdeeld.

Raoul Hedebouw

Voorzitter PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

“De regering heeft te weinig gedaan om de koopkracht te beschermen. De mensen voelen de prijsstijgingen aan de kassa”, aldus Raoul. “Van eerlijke belastingen is al helemaal niets in huis gekomen. De meerderheid van de bevolking betaalt veel belastingen, terwijl wie veel geld heeft, de dans kan ontspringen.”

“We gaan nu met al die resultaten aan de slag om ons programma verder te verfijnen”, zegt Raoul. “Op zondag 10 maart kloppen we ons verkiezingsprogramma af op ons nationaal verkiezingscongres in Brussel. Daarna trekken we twee maanden lang het land rond met onze 'PVDA On Tour' om op meer dan 150 plaatsen onze speerpunten voor te stellen.”

Figuur 1

Binnen het thema koopkracht is het blokkeren van de prijzen van basisvoeding en energie duidelijk het meest populair (zie figuur 2).

Figuur 2

De drie voorstellen rond eerlijke belastingen die in de bevraging werden voorgelegd, scoren alle drie hoog (zie figuur 3).

Meer dan bij de andere thema’s, werd hier ook de optie “Andere” vaak gebruikt om aan te geven dat men alle drie de opties wilde kiezen. Dat bevestigt dat velen het thema belangrijk vinden, en ook de voorgestelde oplossingen genegen zijn.

Figuur 3

Foto van een groep mensen die applaudisseren.

We komen naar je toe!

In maart en april organiseren we in het hele land (op meer dan 150 plaatsen!) leuke verkiezingsavonden: de ‘PVDA On Tour’. Je ontdekt er ons gedurfde plan: waar staan we voor en wat willen we bereiken?

Kom luisteren, stel je vragen en sla een babbeltje.

Check hier waar en wanneer we bij jou in de buurt zijn.