Luxereizen: PVDA wil besparen op budget Charles Michel

Het reisbudget van Charles Michel, ex-premier van België en tegenwoordig voorzitter van de Europese Raad, swingt flink de pan uit. In 2024 voorziet hij liefst 2 miljoen euro voor reizen. Daarmee geeft hij vier keer meer uit aan reizen dan zijn voorgangers. “En met welk resultaat?”, reageert Marc Botenga, europarlementslid voor de PVDA. Hij wil dat het Europees Parlement zich verzet tegen de budgetstijging.

dinsdag 11 april 2023 2 min leestijd

Meer dan 35.000 euro voor een diner. Per privéjet van Brussel naar Parijs of Straatsburg. “Charles Michel is dol op privévliegtuigen en grote auto's”, zo citeert de Franse krant Le Monde een diplomaat. Voor 2024 zouden deze uitgaven het totale budget van Charles Michel op 2,6 miljoen euro brengen. Een stijging van 600.000 euro, oftewel 27,5%.

“Charles Michel neemt liever het vliegtuig dan de trein en heeft duidelijk een voorliefde voor luxe”, merkt Marc Botenga op. “Maar het is niet aan de Europese belastingbetaler om dat te financieren. We vragen dat het Europees Parlement zich verzet tegen deze budgetverhogingen.”

Botenga vindt dat ook het loon van Charles Michel dringend verlaagd moet worden. “Met zijn 30.000 euro per maand leeft hij volledig losgekoppeld van de realiteit. Laten we beginnen met dit loon door drie te delen, zodat Charles Michel weer een beetje met beide benen op de grond komt te staan.”

De diensten van Michel beweren dat de budgetverhoging er komt door de intense diplomatieke activiteiten, met name over de oorlog in Oekraïne. “Heeft er iemand ook maar één vredesplan van Charles Michel gezien?”, vraagt Botenga zich af. “Waar zijn de resultaten van die zogenaamde diplomatieke activiteiten van Charles Michel? Diplomatieke initiatieven over Oekraïne worden meestal genomen door niet-Europese landen of door de Verenigde Naties. De meeste landen van het Zuiden volgen het Europese beleid niet.

Voor de PVDA moet Charles Michel zich richten op zijn hoofdtaak: het vinden van compromissen tussen Europese landen. “Tijdens de energiecrisis moesten de burgers een jaar wachten voordat de Europese Unie met concrete voorstellen kwam. In plaats van zich overal te willen profileren, had Charles Michel moeten werken aan een compromis. De mensen verwachten een krachtig Europees optreden, en dat is zijn taak.”

Naast de uitgaven van Charles Michel wil de PVDA het Europese systeem stroomlijnen. Momenteel wordt de Europese Unie in het buitenland vertegenwoordigd door drie verschillende mensen: Commissievoorzitter Von der Leyen, Raadsvoorzitter Michel en Hoge Vertegenwoordiger Josep Borrell. “Zij vechten om wie waar het eerst heen mag. En uiteindelijk gaan er minstens twee, met een paar weken tussen weliswaar. Dit is absurd. Er is een duidelijkere taakverdeling nodig”, aldus Marc Botenga.

Als de regels van het Europees Verdrag strikter zouden worden toegepast, dan zou volgens de PVDA het aantal reizen van de verschillende vertegenwoordigers beperkt kunnen worden.